كاربردهاي بلاك چين در صنعت سينما

آگاهانه سرمايه گذاري كنيد.

كاربردهاي بلاك چين در صنعت سينما

سينما و فيلم از زمان پيدايش تا به امروز عضوي از خانواده انسان ها شده است و همسو با تكنولوژي روز به روز در حال رشد و پيشرفت است و درعين حال نيازمند به كارگيري فناوري هاي جديدي است كه بتواند در رشد و توسعه اين صنعت به آن كمك نمايد. از سوي ديگر فناوري بلاك چين نيز در حال نفوذ به تمامي جنبه هاي زندگي انسان و صنايع مختلف است. صنعت سينما به عنوان يكي از پردرآمدترين صنايع دنيا، اين سالها شاهد حضور فناوري بلاك چين در توليد فيلم و سريال است. كوين تلگراف در اين مطلب به دنبال بررسي كاربردهاي بلاك چين در صنعت سينما هستيم چرا كه بلاك چين طي سال هاي اخير وارد صنعت سينما شده و در سالهاي اخير، تحت تأثير فناوري بلاك چين قرار گرفته است.  دوره پرايس اكشن

تاريخچه اي مختصر از سينما

استفاده سينما از بلاك چين

اواخر قرن نوزدهم (1896) دنيا شاهد تولد پديده اي بود كه توانست زندگي انسان ها را دگرگون سازد. سينماتوگراف. از آن پس هر سال اين نوزاد تازه متولد شده پا گرفت و رشد كرد و روزبروز توانست به موفقيت هاي بيشتر دست پيدا كند. از تغيير سينماي صامت بدون صدا به فيلم هاي باصدا تا تولد فيلم هاي علمي و تخيلي كه در سال۱۹۸۰ با ورود «گرافيك كامپيوتري» به اين صنعت توليد شدند. 

امروزه سينما به يك صنعت بزرگ و تاثيرگذار در دنيا تبديل شده است، صنعتي كه از ويژگي هاي دوران 3D و واقعيت مجازي (VR) استفاده مي كند و از جمله صنايع پيشگام در استفاده از فناوري بلاك چين است. با بررسي ويژگي هاي بلاك چين، كاربردهاي بلاك چين در صنعت سينما نيز خود به خود مشخص مي شود. اما ويژگي هاي بلاك چين چيست؟

ويژگي هاي بلاك چين

بررسي كاربردهاي بلاك چين در صنعت سينما

همانطور كه گفتيم بلاك چين يك دفتر كل توزيع شده امن، رمزنگاري شده و ديجيتالي و شبكه اي همتا به همتاست كه از نظر زماني داراي داده هاي غيرقابل تغيير است. هر "بلوك" به يك ساختار داده خاص در شبكه اشاره دارد و "زنجيره" به ترتيب بلوك ها به ترتيب مشخص اشاره دارد. در هر بلاك چين سه جزء اصلي وجود دارد كه عبارتند از: يك شبكه گره همتا به همتا، رمزنگاري و يك مدل اجماع.

در فناوري بلاك چين، محتوا غيرمتمركز است و به جاي مالكيت يك نهاد يا مرجع مركزي واحد (مانند يك بانك يا دولت) با همه طرفين در يك شبكه معين به اشتراك گذاشته مي شود. هرگونه معامله انجام شده ثبت مي شود، به روش اجماع تأييد مي شود و توسط همه شركت كنندگان قابل مشاهده است. سه نوع بلاك چين وجود دارد: خصوصي، عمومي و تركيبي يا كنسرسيوم.

آنچه كه باعث مي شود بلاك چين منحصر به فرد باشد و ناگزير به استفاده از آن باشيم عبارتست از:

  • غيرمتمركز بودن
  • بدون نياز به واسطه و حاكميت مركزي
  • كارمزدهاي كم در تراكنش ها
  • قابل رديابي بودن
  • شفافيت همه جانبه

به طور كلي در رسانه ها و سرگرمي ها، بلاك چين به عنوان روشي جديد براي كاهش دزدي هاي محتوا، افزايش شفافيت، بهبود توزيع حق امتياز، دموكراتيزه كردن نظارت بر دارايي هاي ديجيتال و پشتيباني ديجيتالي از يك شبكه جهاني پويا و متصل به توليدكنندگان محتوا، توزيع كنندگان و مخاطبان مورد بررسي قرار مي گيرد. همچنين ممكن است به طور فزاينده اي براي ايجاد و حفظ قراردادهاي هوشمند مورد استفاده قرار گيرد.

ورود بلاك چين به سينما

بلاك چين و كريپتو در صنعت سينما سابقه طولاني ندارد اما صنعت سينما يكي از صنايع پيشگام در استفاده از فناوري بلاك چين است. در سال ۲۰۱۷ ارز ديجيتال و فناوري دفتر ثبت يا دفتر كل توزيع شده (DLT) توسط برخي از فيلم سازان استفاده شد.

سال 2018 استفاده از ارزهاي ديجيتال به عنوان وسيله پرداخت در برخي كشورها قانوني اعلام شد و كشوري مانند تايلند اعلام كرد در سينماي Major Cineplex كه يك سينماي زنجيره اي است، پرداخت با رمزارز مانند بيت كوين را به عنوان هزينه بليت سينما و هزينه ‌‌هاي جانبي مي پذيرد.

كاربردهاي بلاك چين در صنعت سينما

آشنايي با كاربردهاي بلاك چين در صنعت سينما

فرآيند توليد فيلم

تا قبل از استفاده از فناوري بلاك چين، توليد فيلم ها در اختيار شركت هاي بزرگ تلويزيوني و سينمايي بود. با اين حال، اين روند با ظهور اينترنت و خدمات پخش اينترنتي، بسيار تغيير كرده است. مجموعه ها، مستندها و ساير محتواهاي جذاب اكنون براي هر كسي كه داراي فناوري هوشمند و يا تلفن همراه باشد، قابل دسترسي است. (البته معمولا با پرداخت هزينه)

يكي از كاربردهاي بلاك چين در صنعت سينما در فرآيند توليد فيلم است. از طريق فناوري بلاك چين و باتوجه به ويژگي هاي بلاك چين كه بيان شد، شركت هاي توليد كننده مستقل مي توانند محتواي با كيفيت بالا را بدون سرمايه گذاري بزرگ در زيرساخت هاي لازم توليد كنند. به طور مشابه، آنها مي توانند محتواي خود را در بلاك چين ضبط و تأييد كنند تا از دزدي و سرقت هويت جلوگيري شود. اگر يك شركت توليد كننده بزرگ حق فيلم مستقل را به دست آورد، جزئيات سود حاصله را مي توان در بلاك چين به اشتراك گذاشت و در نتيجه شفافيت را افزايش داد. بعلاوه، هنگامي كه جلوه هاي بصري در شبكه بلاك چين توزيع مي شود، مي توان هزينه هاي توليد را كاهش داد.

توزيع ساده

يكي ديگر از كاربردهاي بلاك چين در صنعت سينما، توزيع محتوا براي كاربران به صورت غيرمتمركز است. مصرف كنندگان رسانه اگر محتواي مورد نظر به دستشان نرسد، قاعدتا نمي توانند از بهترين محتواي سرگرمي لذت ببرند. استفاده از فناوري بلاك چين راهي براي افزايش روند توزيع است. بلاك چين همراه با تعداد فزاينده اي از مدل هاي توزيع ديجيتال، روشي غيرمتمركز براي مديريت بهتر شبكه هاي جهاني امروز ارائه مي دهد. اين امر به ويژه در مورد پلتفرم هاي توزيع آنلاين كه با همكاري با شركت هاي فناوري جهاني افزايش يافته اند، اتفاق مي افتد. 

حل مشكل كپي رايت در صنعت سينما

يكي از مهم ترين چالش هاي صنعت فيلم و سينما حق كپي رايت است. در اين زمينه بلاك چين مي تواند اين مشكل را نيز برطرف نمايد. بلاك چين بستري است كه در آن مي توان تراكنش ‌هاي هر دارايي مانند داستان، شخصيت، فيلمنامه را به صورت اطلاعات غيرقابل تغيير با شفافيت بالا ايجاد كرد. در اين صورت و با قرارگرفتن اين اطلاعات بر بستر بلاك چين مي توان از زمان تعويض، فروش يا انتقال مالكيت دارايي آگاه شد.

ايجاد قراردادهاي هوشمند

قراردادهاي هوشمند كه براي اولين بار توسط پلتفرم اتريوم معرفي شد، به طرف هاي درگير در معامله اجازه مي دهد تا عمليات معاملاتي را كه معمولاً به صورت دستي انجام مي شود، خودكار كرده و نياز به دخالت واسطه شخص ثالث نداشته باشد. قراردادهاي هوشمند، مجموعه اي از دستورالعمل ها هستند كه در پايگاه داده بلاك چين برنامه ريزي شده و در دفتر توزيع شده ذخيره مي شوند. سپس به عنوان يك قرارداد ديجيتالي و ابزار مذاكره براي خريد، افزايش قراردادها و مستندسازي عمل كنند.

بنابراين قراردادهاي هوشمند كه مبتني بر فناوري بلاك چين هستند يكي ديگر از كاربردهاي بلاك چين در صنعت سينما محسوب مي شوند. 

قراردادهاي هوشمند، نه تنها قابل پيگيري و برگشت ناپذير هستند، بلكه دخالت شخص ثالث را نيز حذف مي كنند. قراردادهاي هوشمند مي توانند به روش هاي مختلف مورد استفاده قرار گيرند، از جمله:

  • ثبت و اجراي توافقات توزيع و انتشار بين توليدكنندگان و شركاي توزيع.
  • امكان توزيع خودكار درآمد هنگام دريافت و ثبت مجموعه ها.
  • اجازه دادن به طرفهاي ديگر براي خودكارسازي معاملات براي مديريت سريع، دقيق و مقرون به صرفه قرارداد
  • وقتي صاحبان محتوا، موتورهاي جستجو و ارائه دهندگان خدمات اينترنتي در حال مشاهده و پخش آپلودهاي قانوني فيلم هستند، اگر محتواي غير بلاك چين فعال شود، به صورت آنلاين كشف مي شود.
  • افزايش شفافيت در روند توزيع محتوا.

مفهوم قراردادهاي هوشمند و ديفاي در بستر بلاك چين به يكديگر مرتبط هستند. براي آشنايي با مفهوم ديفاي، مقاله ديفاي چيست را مطالعه نماييد.

حل مشكل تكثير غيرقانوني

يكي ديگر از مهم ترين مشكلات در صنعت سينما تكثير غيرقانوني است. نشر غيرمجاز فيلم ها و سريال ها در فضاي اينترنت به مراتب بيش از گذشته شده است اما امروزه و به مدد فناوري بلاك چين، محتواي فيلم‌ ها در قالب تراكنش هاي كدگذاري شده روي بلاك چين قرار گرفته، قابل رديابي خواهد بود و اين مشكل برطرف شده و جلوي نشر غيرمجاز گرفته مي شود.

جمع بندي

فناوري بلاك چين در ابتداي راه قرار دارد. در حال حاضر مهم است كه همه افراد بدانند بلاك چين چيست، البته امروزه بسياري از مردم به طور كلي مي دانند كه بلاك چين از نظر قابليت اطمينان، توزيع، تامين مالي و كسب درآمد چه امكانات منحصر به فردي ارائه مي دهد.

بلاك چين يك راه حل جامع براي توليد و توزيع فيلم به صورت غيرمتمركز، بدون نياز به نهاد متمركز، باهزينه هاي پايين تر و به صورت شفاف خواهد بود. كاربردهاي بلاك چين در صنعت سينما در زمينه فرآيند توليد فيلم، قراردادهاي هوشمند، كپي رايتينگ و مبارزه با تكثير غيرقانوني خواهد بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.