آرشیو تیر ماه 1401

آگاهانه سرمايه گذاري كنيد.

نئوویو چیست

بازارهای مالی به یکی از مهم ترین بازارهای دنیا برای رسیدن به استقلال مالی و کسب ثروت است، اما برای رسیدن به سود نیاز دارید که چارت و نمودارها را بخوانید، یکی از سبک های تحلیل تکنیکال که در این مسیر به شما کمک شایانی می کند نئوویو است، در این مقاله به بررسی این که اصلا نئوویو چیست و از کجا آمده است و برگرفته از کدام سبک است صحبت خواهیم کرد، لذا می توانید برای اینکه در مسیر معامله گری در بازارهای مالی مختلف از جمله بازار ارزهای دیجیتال (cryptocurrency) به سودهای خوبی برسید تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

امواج الیوت

امواج الیوت

نظریه امواج الیوت در سال 1930 توسط رالف نلسون الیوت (Ralph Nelson Elliott) با هدف توصیف رفتار بازار، مطرح شد. برخلاف تصور بسیاری از افراد، الیوت متوجه شد که بازارهای مالی از الگوهای تکرارپذیر و قابل تشخیص پیروی می‌ کنند که به پیش‌ بینی نقاط عطف کلیدی و روند بعدی کمک کند. با استفاده از این تئوری، فعالان حوزه ترید ارزهای دیجیتال، می‌ توانند وضعیت یک روند یا تغییر جدید را مشخص کنند. در واقع نظریه Elliott Wave به تعیین اینکه روند جدید بخشی از یک فاز اصلاحی است یا ادامه روند قدیمی، کمک شایانی می‌کند؛ امواج طلایی الیوت، یکی از پرکاربردترین نظریه‌ ها در تحلیل تکنیکال است که تریدرها از آن برای تشخیص الگوهای تکرار شونده بر اساس احساسات بازار، استفاده می‌ کنند. معامله‌ گران از این الگوها، برای تجزیه و تحلیل چرخه‌ های بازار و پیش‌ بینی روندهای آینده استفاده می‌ کنند؛ این سبک ارتباط خوبی با ابزار فیبوناچی نیز دارد.

آشنایی بیشتر با نئوویو

آشنایی بیشتر با نئوویو
نئوویو (NeoWave) مخفف عبارت Neely Method of Elliott Wave Analysis و به معنای الیوت به سبک گلن نیلی است. استاد گلن نیلی با مطرح کردن رویکرد عملی و کاربردی و البته ابتکاری که نتیجه 10 سال تلاش اولیه و هم اکنون نتیجه نزدیک به 40 سال تدریس، معامله و تحقیق فراگیر است، علمی نوین و پیشرو را بنا نهاده است. یکی از مهم ترین ویژگی ها برای دانشجویان نیوویو گام به گام بودن سبک است، همان طور که از مفاهیم خود این سبک می توان حدث زد نئوویو در واقع همان سبک الیوت است که پیشرفته شده است. الیوت نظریه امواج را در نیمه نخست قرن 20 به بازار سرمایه معرفی کرد، او با بررسی قیمت ها در بازار سرمایه متوجه شد نه تنها تغییرات قیمت کاملا منظم است، بلکه از ساختار خاصی که با طبیعت نیز هماهنگی و هارمونی کامل دارد، پیروی می کند؛ الیوت به سبک نئوویو را می توان در تمام بازارهای مالی بورس و رمز ارزها و...در نظر گرفت تا سهام ها و ارزهای دیجیتالی همچون بیت کوین (BTC)، اتریوم (ETH) و... را تحلیل کنید.

ساختار فراکتال در الیوت به سبک نئوویو

ساختار فراکتال در الیوت به سبک نئوویو

فراکتال ها در حقیقت ساختارهای هندسی متشکل از اجزایی می باشند که با بزرگ کردن هر جزء به نسبت معین، همان ساختار اولیه بدست آید، امواج الیوت دارای ساختار فراکتال می باشند، این به معنی آن است که هر موج شتابدار از پنج ریز موج تشکیل می شود و هر موج اصلاحی از سه ریز موج و با ترکیب این دو موج ساختاری تشکیل می شود، به بیان ساده تر تمام ساختار و حرکتی که در تایم بالا دیده می شود، در دل هر موج نیز این اتفاقات نیز تشکیل می شود.

3 نکته مهم که باید از موج های الیوت بدانید
موج 2 و 4 نباید تمام موج 1 و 3 را اصلاح کند.
موج 4 نباید وارد محدوده موج 1 شود.
موج 3 نباید کوتاه ترین موج باشد.

گلن نیلی چگونه این روش را پیدا کرد؟

من در شرکت نفت کار می‌کردم که به بازارهای مالی علاقمند شدم و شروع به خواندن کتابهایی در این زمینه کردم. در این بین به کتابی برخوردم که در آن روشهای مختلفی از تحلیل تکنیکال چارت‌ ها شرح داده شده بود و الیوت نیز یکی از این روشها بود. وقتی شروع به خواندن بخش مربوط به الیوت کردم بلافاصله در ذهن خود گفتم این روش همان کلید بازار است که به دنبال آن بودم زیرا پس از دو سال مطالعه در زمینه بازارهای مالی بالاخره به روشی رسیده بودم که می توانست حرکت امواج قیمت را تشریح کند و به شکلی چند بعدی تمام مفاهیمی که یاد گرفته بودم را در بر می گرفت. از طرفی این روش در ارتباط با روانشناسی انسانها بود و توضیح می‌داد که چرا بازارها در مقیاس‌های بزرگ و کوچک بالا و پایین می روند. می توانستم بگویم این نظریه تصادفی بودن حرکات بازارها را معنا می کند.

بنابراین جرقه اصلی از آنجا زده شد و گلن نیلی هر کتابی را که در زمینه الیوت یافت می شد جمع آوری کرده و مطالعه می کرد. پس از مدتی با مطالعه اکثر منابعی که در این زمینه وجود داشت به مهارت خوبی در الیوت دست یافت اما متوجه شده بود که این تئوری نواقص زیادی هم دارد که هیچ کس به آن نپرداخته است مانند این که تحلیل را باید از کجا شروع کرد؟ روی چه بازارهایی باید کار کرد و...
از طرفی با کسب مهارت در الیوت، رفته رفته درخواست‌ های زیادی برای تدریس این روش به او داده شد و همین موضوع باعث شده بود که سوالات زیادی از وی در مورد برخی موارد مبهم پرسیده شود که در نتیجه نیلی را بر آن داشت تا به دنبال پاسخ مناسبی برای این سوالات باشد. مجبور شدن به تفکر عمیق در خصوص زوایای مبهم و یافتن راه حل هایی که با پشتوانه علمی و منطق بوده و برای مشتریان نیز قابل فهم باشد سبب شد تا نیلی راه کارها و قوانینی را ابداع کند که موجب توسعه منطقی روش تحلیلی الیوت شود و آنچه که امروز به عنوان نئوویو از آن یاد می شود را شکل دهد. نیلی در این زمینه می گوید:

با گذشت زمان و تفکر عمیق برای یافتن راه حل هایی مناسب جهت پاسخ دهی به سوالات مشتریانم، رفته رفته متوجه شدم که کل فرایند تحلیل موجی در ذهن من به یک فرایند متوالی و ساختار یافته تبدیل شده است. پس در طول سالها کم کم ایده‌ هایم را با هم ادغام کردم. من حداقل پنج سال و یا شاید هفت سال صرف مطالعه، تفکر، تدریس و تحلیل و ترید کردم. این فعالیت‌ ها وقتی بسیار مفید بودند که فهمیدم من یک فرایند عینی تجزیه و تحلیل ایجاد کرده ام که قبلاً هرگز ایجاد نشده بود و می توانم کتابی در این زمینه بنویسم که نامش شد استادی در امواج الیوت.

خصوصیات نئوویو

خصوصیات نئوویو

به طور کلی می توان گفت که نئوویو یک فرایند گام به گام و دقیق برای تجزیه و تحلیل امواج قیمت و ارائه پیش بینی بر اساس این تجزیه و تحلیل می باشد. نئوویو کمک می کند تا فرایند موج شماری با ترتیبی خاص انجام شود تا منطقی، عینی و قابل فهم باشد. در نئوویو شاهد تکامل چشمگیری در قوانین موج شماری هستیم و به بسیاری از سوالات مبهم که در روش الیوت به طور فراوان وجود داشت پاسخ کامل داده شده است. توسط روش نئوویو در می‌ یابیم که:

از چه چارتی برای موج شماری استفاده کنیم.
شمارش امواج را از چه نقطه ای آغاز کنیم.
چگونه الگوها را شناسایی و تفکیک کنیم.
چگونه هر الگو را به طور کامل بررسی کنیم تا از صحت آن مطمئن شویم.
چگونه الگوها را تجمیع کرده و به یک دید جامع از چارت دست پیدا کنیم.
چگونه بر اساس تحلیل انجام شده مارکت را پیش بینی کنیم.
پس از موج شماری به دنبال چه شرایطی جهت تایید شمارش باشیم.
چگونه اکتیو تریدینگ کنیم

الگوهای نئویو

قطعا باید موج شماری را در تحلیل تکنیکال به سبک نئویو بلد باشید تا بتوانید حرکت مارکت را متوجه بشوید که در ادامه چندی از این موج ها و الگوها را برای شما توضیح خواهیم داد تا بدانی که هر کدام از آن ها باید چه ویژگی داشته باشند.

صرفا نباید از تحلیل به سبک نئوویو استفاده کنید، می توانید از تحلیل به سبک پرایس اکشن ICT استفاده کرده و ستاپ های ICT را بر روی نمودار پیدا کنید.

الگو شتابدار روند دار ساده (Simple Trending Impulse)

  • این امواج بدون هرگونه ریز موج ظاهر می شوند.
  • قوانین کلی الیوت در مورد آنها صدق می کند.
  • رایج ترین نوع امواج شتابدار و در جهت روند بزرگتر می باشند.

الگو شتابدار روند دار امتداد یافته (Extended Trending)

  • این امواج معمولا و نه لزوما، متشکل از 5 ریز موج ظاهر می شوند.
  • یکی از عناصر حیاتی در تشکیل توالی پنج موجی شتابدار می باشد.
  • امتداد یافتگی در موج 3 رایج ترین نوع کشیدگی است.
  • امواج 1 و 3 و 5 همزمان نمی توانند با هم امتداد یابند.
  • برای تایید امتداد، موج ممتد نسبت به کوتاه ترین موج شتابدار الگو و اغلب نسبت به موج پیشین خود، باید حداقل 161.8 درصد باشد؛ در غیر این صورت به احتمال زیاد با یک الگو اصلاحی مواجه می باشید.
  • موج اصلاحی بعد از آن باید کمتر از 61.8 درصد را اصلاح کند، مگر اینکه موج 5 یا C از الگو یک درجه بالاتر و یا موج شتابدار ترمینال باشد.
  • موج اصلاحی پیش از آن باید کمتر از 61.8 درصد موج شتابدار پیش از خود را اصلاح کند و اغلب پیچیده تر و زمانبر تر خواهد بود.
  • عدم وجود موج امتداد یافته در الگو شتابدار فرضی، به معنای شکل گیری الگو اصلاحی می باشد مگر اینکه:
    موج 1 امتداد یافته باشد که در این صورت ممکن است موج 1 اندکی کوتاه تر از 161.8 درصد موج 3 باشد.

الگوی شتابدار روند دار با موج 1 ممتد

  • الگوی شتابدار روند دار با موج 1 ممتدزمانی که موج 1 امتداد پیدا می کند در این صورت معمولا توالی پنج موجی یک درجه بالاتر در یک قالب موج شکل به پایان می رسد.
  • موج 2 معمولا پیچیده تر از موج 4 می باشد، در این شرایط موج 2 اغلب نباید بیش از 38 درصد موج یک را اصلاح کند.
  • موج 5 الگوی شتابدار روند دار که موج 1 آن ممتد می باشد نمی تواند بیش از 99 درصد موج 3 باشد.
  • در صورتی که موج 2 بلند تر از موج 4 باشد، کانال بندی همگرا خواهد بود.
  • در صورتی که موج 4 بلند تر از موج 2 باشد کانال بندی واگرا خواهد بود.

سلامت مالی (Financial Health) چیست؟

منظور از سلامت مالی، توصیف وضعیت مالی افراد است که ابعاد مختلفی برای آن وجود دارد. از جمله این ابعاد می توان به میزان پس انداز، بازنشستگی و درآمد و هزینه های ثابت غیر اختیاری اشاره کرد. اگر چه کارشناسان مالی دستور العمل هایی برای تعیین شاخص مالی طراحی کرده اند اما وضعیت سلامت مالی برای هر فردی می تواند متفاوت باشد. به همین خاطر پیشنهاد می کنیم که هر کسی براساس وضعیت مالی خود، برنامه های مشخصی برای تعیین وضعیت  سلامت مالی زندگی خود داشته باشد. برای آشنایی با این اصطلاح این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

چگونه می توان شاخص مالی را سنجید؟

چگونه می توان شاخص مالی را سنجید؟

کارشناسان مالی، روش های مختلفی برای تعیین سلامت مالی طراحی کرده اند اما همان طور که قبلا گفته شد وضعیت مالی هر فردی با فرد دیگر می تواند متغیر باشد. به همین دلیل بهتر است در مسیر درستی قدم برداشته تا از این طریق به اهداف خود برسید تا در صورت بروز یک مشکل در معرض خطرات مالی قرار نگیرید. سلامت مالی شباهت بسیاری به سلامت جسمانی دارد و باید برای تعیین این وضعیت، معیارهای مختلفی را در نظر بگیرید. 

از جمله نشانه های سلامت مالی یک فرد، درآمد بالا است که از جمله حیاتی ترین نشانه ها محسوب می شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که درآمد بالا ضروری نیست اما درآمد باید به اندازه ای باشد که توانایی پرداخت هزینه های زندگی را داشته باشید. برای تعیین سلامت مالی، پاسخ به سوالات زیر می تواند موثر باشد.

1. ارزش ثروت خالص شما چقدر است؟

2. آمادگی اتفاقات غیر منتظره زندگی را دارید؟

3. تمام چیزهایی که در زندگی نیاز داشته، الان در اختیار دارید؟

4. چند درصد از بدهی های خود را با سود بالای 50 درصد پرداخت می کنید؟

5. برای دوران بازنشستگی خود، پس انداز دارید؟

6. آیا بیمه عمر و درمان برای پوشش هزینه های خود دارید؟

روش های مختلف سنجش سلامت مالی 

روش های مختلف سنجش سلامت مالی

سلامت مالی با روش های مختلف اندازه گیری می شود. پس انداز و دارایی خالص کلی فرد نشان دهنده منابع مالی یک فرد است که برای استفاده در زمان حال و آینده در اختیار او قرار دارد. منابع مالی می توانند تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار بگیرند از جمله بدهی کارت های اعتباری، وام مسکن، وام خودرو و وام های دانشجویی که هر یک هزینه های سربار زیادی هستند، بنابراین سلامت مالی نمی تواند رقم ثابتی داشته باشد. بر مبنای نقدینگی و دارایی های فرد و نوسان قیمت کالاها و خدمات تغییر می کند. مثالی که در این مورد می توان زد این است که ممکن است درآمد یک فرد ثابت باشد اما هزینه های بنزین، غذا و وام های فرد افزایش می یابد. به همین دلیل، وضعیت خوب یک فرد می تواند سلامت مالی اولیه فرد باشد در غیر این صورت ممکن است موقعیت خود را از دست بدهد و در صورت جبران نشدن هزینه ها، مشکلات مالی فراوان ایجاد خواهد شد.

نشانه های سلامت مالی قوی این است که فرد دارای درآمد ثابت باشد و تغییرات چندانی در هزینه های خود نداشته و بدین صورت در درآمدهای خود تعادل داشته باشد و درآمدهای نقدی وی در حال افزایش باشد. مالکیت دارایی ها تنها یکی از معیارهایی است که می تواند برای اندازه گیری سلامت مالی استفاده شود. دارایی ها تنوع بالایی داشته که شامل موراد زیر است:

  • پس انداز بانکی
  • سرمایه گذاری هایی مانند سهام و صندوق سرمایه گذاری مشترک
  • حساب های بازنشستگی
  • بیمه درمانی
  • بیمه عمر

البته همان طور که معیارهای مختلفی برای تعیین دارایی ها وجود دارد، معیارهایی نیز وجود دارند که میزان بدهی های شما را می سنجند. به عنوان مثال می توان میزان بدهی ها را بر درآمد تقسیم کرد و به عنوان یک معیار از آن استفاده کرد. از دیگر معیارها نیز می توان به امتیازات اعتباری، ارزش خالص دارایی و بیشتر بودن کل دارایی نسبت به کل بدهی استفاده کرد. 

البته می توان در یک تعریف دیگر، سلامت مالی را به معنای داشتن عادات مالی خوب نیز در نظر گرفت. آن فردی که عادات مالی خوبی دارد، هر ماه هزینه ها و درآمدهای خود را در نظر می گیرد و 10 الی 15 درصد از درآمد خود را برای بازنشستگی پس انداز می کند. 

بهبود شرایط سلامت مالی 

بهبود شرایط سلامت مالی

برای اینکه وضعیت سلامت مالی خود را بهتر کنید، در ابتدا باید جایگاه مالی خود را به خوبی تشخیص دهید. به همین خاطر در ابتدا باید ارزش خالص دارایی های خود را محاسبه کنید. برای انجام این کار کافیست تمام چیزهایی که در حال حاضر در اختیار دارید را فهرست کنید.

  •  بودجه بندی:

اولین قدم برای بهبود وضعیت مالی شما، ایجاد یک بودجه مناسب است که هم شامل هزینه های ضروری و هم اهداف آینده شما باشد. بنابراین، مهم است که نگاهی دقیق به نحوه خرج کردن خود داشته باشید.

 آیا هزینه ای وجود دارد که بتوانید کاهش دهید؟ هزینه های اشتراک مختلفی را که نیاز ندارید لغو کنید و تعریف خوبی از "نیازها" و "خواسته ها" داشته باشید. برای ایجاد بودجه، ابتدا باید هزینه ها و درآمدهای یک ماهه را ثبت کنید. هم با استفاده از اپلیکیشن های تلفن همراه و هم با استفاده از نرم افزارهایی مانند اکسل و گوگل شیت می توانید این کار را انجام دهید. 

یکی از روش های مناسب برای بودجه بندی، روش پاکت است. در این روش برای هر کالای ضروری مانند خواربار، قبوض گاز، آب و برق و غیره بودجه مشخصی تعیین می کنید و مبلغ نقدی را در یک پاکت قرار می دهید. پس از اتمام مبلغ پاکت، دیگر مجاز به خرج نخواهید بود. 

یکی از کلیدهای اصلی بودجه بندی و حفظ سلامتی، پایبندی به بودجه است. مهم نیست درآمد شما چقدر افزایش می یابد. اگر با افزایش درآمد، هزینه های خود را به همان میزان افزایش دهید، هیچ پیشرفت مالی حاصل نشده است.

  • صندوق پس انداز اضطراری: 

ایجاد یک صندوق پس انداز اضطراری می تواند سلامت مالی شما را افزایش دهد. این صندوق برای صرفه جویی در هزینه های اضطراری مانند تعمیر خودرو یا از دست دادن شغل استفاده می شود. بنابراین این پول است که به راحتی در دسترس شماست و برای بدست آوردن آن نیازی به فروش ندارید. هدف باید شامل هزینه های زندگی شما برای سه تا شش ماه باشد. هدف از داشتن صندوق پس انداز اضطراری، اجتناب از بدهی در صورت بروز شوک مالی غیرمنتظره است. همچنین در صورت بیماری، از دست دادن شغل و هزینه های اضافی برای تعمیر خانه، امنیت مالی خود را از دست نمی دهید. اگر به تازگی بودجه ریزی را شروع کرده اید، ممکن است نخواهید برخی از هزینه ها را در برنامه ریزی خود لحاظ کنید. این صندوق به شما کمک می کند تا هزینه های مختلف را پوشش دهید و سپس برای افزایش بودجه خود برنامه ریزی کنید. پس از گذشت چند ماه دیگر نباید هیچ هزینه غیرمنتظره ای در زندگی خود داشته باشید.

  • بدهی ها:

از دیگر شرایطی که می توان برای بهبود وضعیت مالی در نظر گرفت، پرداخت بدهی هاست. دو روش برای پرداخت بدهی ها وجود دارد؛ یکی از این روش ها می گوید که بهتر است با پرداخت بیشترین بدهی خود شروع کنید و روش دیگر، می گوید ابتدا بدهی های خود را پرداخت کنید که کوچک تر هستند و در نهایت بدهی ها و اقساط دیگر را تسویه کنید. هر یک از این روش ها مزایا و معایب خود را دارد و همه این موارد به انتخاب روش مناسب بستگی دارد. 

قوانین ضروری برای داشتن سلامت مالی

قوانین ضروری برای داشتن سلامت مالی

وقتی صحبت از امور مالی شخصی می شود، حفظ سلامت مالی در بهترین حالت راحت نیست. ما گرفتار روال زندگی هستیم و به سختی می توانیم از وضعیت مالی روزانه خود مراقبت کنیم. در اینجا چند نکته و ترفند سریع وجود دارد که می توانید از آنها برای بهبود یا حفظ سلامتی استفاده کنید.

1. اگر بتوانید اقساط خود و همچنین پس انداز خود را به صورت خودکار پرداخت کنید. یعنی هر ماه در یک زمان مشخص، بخشی از پول به عنوان پس انداز در یک حساب و بخشی برای پرداخت اقساط در حساب دیگری واریز می شود.

2. از روش بودجه بندی مانند 20/30/50 استفاده کنید. این روش می گوید 50 درصد از درآمد خود را برای نیازها، 30 درصد برای مطالبات و 20 درصد برای پس انداز استفاده کنید. اگر بدهی با بهره بالایی دارید، می توان از آن 20 درصد برای کاهش بدهی استفاده کرد.

3. سعی کنید هزینه های مسکن (اجاره یا رهن) را به بیش از 40 درصد درآمد خود محدود کنید.

4. سعی کنید 10 تا 15 درصد از دارایی های خود را سرمایه گذاری کنید و آنها را در حساب بازنشستگی خود قرار دهید.

نتیجه گیری:

سلامت مالی پارامتر ثابتی نیست و براساس هزینه ها و سبک زندگی متغیر خواهد بود، بنابراین به صورت مداوم باید آن را تحت نظر داشته باشید. در صورتی که وضعیت مالی سالمی نداشته باشید، می تواند در زندگی شما مشکلاتی ایجاد شود. بهترین روش برای حل چنین مشکلی، استفاده از بودجه بندی است. با در نظر گرفتن هزینه های ثابت بخش های مختلف زندگی خود می توانید بر روی ثبات مالی تمرکز مالی داشته و از سلامت مالی مناسبی برخوردار باشید، همچنین با این روش می توانید، بر روی مسائل مالی تمرکز کمتری داشته و بر روی جنبه های دیگر زندگی خود تمرکز کنید. 

شبکه استارک نت (starknet)

شبکه استارک نت (StarkNet) یک فناوری ZK-Rollup غیرمتمرکز بدون مجوز و ایجاد شده توسط استارک ور (StarkWare) است. این شبکه به عنوان یک شبکه لایه دوم (L2) روی اتریوم عمل می‌کند و به هر dApp امکان می‌دهد تا به مقیاس نامحدودی برای محاسبات خود دست یابد، بدون اینکه قابلیت ترکیب‌بندی و امنیت اتریوم به خطر بیفتد. در این مقاله سعی داریم تا در مورد شبکه استارک نت، خصوصیات این شبکه، تیم توسعه دهنده و نقشه راه آن بپردازیم.

درباره شبکه  استارک نت

درباره شبکه استارک نت

شبکه استارک نت، از نوع فناوری ZK-Rollup لایه 2 غیرمتمرکز، بدون مجوز و مقاوم در برابر سانسور است که توسط StarkWare ایجاد شده و از محاسبات عمومی بر روی اتریوم پشتیبانی می کند. این شبکه بر اساس زبان برنامه نویسی تورینگ Cairo است.  up  علاوه‌ بر افزایش سرعت شبکه، می تواند ازدحام شبکه و هزینه گس اتریوم را کاهش دهد.

توسعه‌دهندگان، کاربران و گره‌ های شبکه استارک نت StarkNet می‌توانند هر کاری را که از یک Rollup لایه 2 بدون مجوز انتظار می‌رود انجام دهند: توسعه‌دهندگان ممکن است برنامه‌هایی را با پیاده‌سازی منطق تجاری خود بسازند و آنها را در StarkNet مستقر کنند یا ممکن است تراکنش هایی را به StarkNet بفرستند تا اجرا شوند، درست مثل امروز که با اتریوم در تعامل هستند. گره‌ ها و شرکت‌کنندگان StarkNet از نظر اقتصادی و رمزنگاری انگیزه خواهند داشت تا اطمینان حاصل شود که شبکه به طور مؤثر و منصفانه عمل می‌کند.

تمام تراکنش‌های شبکه استارک نت به‌ صورت دوره‌ای دسته‌بندی می‌شوند و اعتبار آن‌ها در STARK proof ثابت می‌شود تا در اتریوم تأیید شود. از آنجایی که تلاش محاسباتی مورد نیاز برای تأیید STARK proof در مقایسه با محاسبات ثابت‌ شده به‌طور تصاعدی کوچک است، استارک‌نت اتریوم را بر اساس مرتبه‌های بزرگی مقیاس‌بندی می‌کند. از آنجایی که همه انتقال‌های حالت StarkNet با STARK اثبات می‌شوند، فقط موارد معتبر در اتریوم پذیرفته می‌شوند. تمام داده های مورد نیاز برای بازسازی حالت کامل StarkNet در زنجیره منتشر می شود. هر کسی می‌تواند گره StarkNet خود را اجرا کند. این ویژگی ها استارک نت را مانند اتریوم ایمن و بدون مجوز می کند.

به بیان بسیار ساده استارک نت راهکار شبکه استارک ور در زمینه مقیاس‌پذیری مبتنی بر الگوریتم استارک است که مقیاس پذیری بالاتر، هزینه گس کمتر و امنیت بیشتری را فراهم می کند.  StarkNet برنامه‌ها را قادر می‌سازد بدون به خطر انداختن امنیت، مقیاس‌پذیری داشته باشند، کاربران هزینه‌های تراکنش معقولی را بپردازند و کل اکوسیستم رشد قابل‌توجهی داشته باشد و به وعده خود عمل کند.

تیم توسعه دهنده و سرمایه گذاران شبکه استارک نت

تیم توسعه دهنده استارک نت

الی بن ساسون (Eli Ben-Sasson)، اوری کولودنی (Uri Kolodny)، مایکل ریابزف (Michael Riabzev) و الساندرو کیزا (Alessandro Chiesa) این پروژه را راه اندازی کردند.

شرکت استارک ور که استارک نت را راه اندازی کرده است طی سه دوره (مبلغی در حدود 111 میلیون دلار) از طریق سرمایه گذاران خطرپذیر جذب سرمایه کرده است. این شبکه همچنین توانسته 12 میلیون دلار از شبکه اتریوم به خاطر کمک به مقیاس پذیری این شبکه دریافت کند. از سرمایه گذاران این شبکه نیز می توان به ویتالیک بوترین، Paradigm, Pantera, DCVC, Intel Capital و Polychain اشاره کرد.

کاربران در شبکه استارک نت

استارک ها به عنوان یک سیستم اثبات یا proof هستند که اثبات و تایید محاسبات در شبکه را امکان پذیر می کنند. استارک نت بدون مجوز بوده و یک شبکه لایه دوم مبتنی بر اتریوم است که در آن کاربران قادرند با کمک زبان تورینگ Cairo قراردادهای هوشمند را در بستر آن ایجاد کرده و برخلاف اتریوم، قراردادهای هوشمند ایجاد شده در شبکه استارک نت می توانند با سایر قرادادهای هوشمند شبکه تعامل داشته باشند. حتی این قراردادهای نوشته شده در شبکه استارک نت می توانند با قراردادهای اتریوم (البته نه به صورت همزمان) از طریق ارسال پیام ارتباط داشته باشند.

تراکنش ها در این شبکه دسته بندی شده و برای پردازش و اثبات ارسال می شوند. 

کاربران شبکه استارک نت شامل ترتیب دهندگان، اثبات کنندگان، توسعه دهندگان و کاربران معمولی می شود. ترتیب دهندگان در این شبکه، تراکنش ها را دسته بندی کرده و بلوک جدید را پیشنهاد می دهند. اثبات کنندگان شبکه استارک نت، بلوک های جدید را اثبات و تایید می کنند. توسعه دهندگان، قراردادهای هوشمند خود را در شبکه مستقر می کنند و در نهایت کاربران معمولی که در شبکه تراکنش انجام می دهند. از آنجا که شبکه استارک نت یک شبکه بدون مجوز است هرکسی می تواند یک ترتیب دهنده (Sequencers)، اثبات کننده (Provers)، توسعه دهنده (Developers) یا کاربر معمولی (Users) بوده و در شبکه سهمی داشته باشد.

خصوصیات شبکه استارک نت

مقیاس پذیری و یکپارچگی

StarkNet از مقیاس پشتیبانی می کند، در حالی که امنیت لایه 1 اتریوم (L1 Ethereum) را با تولید اثبات های STARK خارج از زنجیره و سپس تأیید آن اثبات ها در زنجیره، حفظ می کند.

همه منظوره

در StarkNet، توسعه دهندگان به راحتی می توانند هر منطق تجاری را با استفاده از قراردادهای StarkNet  مستقر کنند.

ترکیب پذیری

StarkNet ترکیب پذیری در سطح اتریوم را فراهم می کند، توسعه و نوآوری را تسهیل می کند.

نقشه راه استارک نت

نقشه راه starknet

مرحله اول: مجموعه‌های تک برنامه‌ای (Planets)

این مرحله توسعه دهندگان را قادر می سازد تا برنامه های مقیاس پذیر خود را در StarkNet بسازند و مستقر کنند. در این مرحله، هر نمونه StarkNet قادر به اجرای یک برنامه واحد خواهد بود. نمونه های مختلف ممکن است برنامه های متفاوتی را اجرا کنند. چارچوب StarkNet شامل موارد زیر است:

  • مکانیسم های مورد نیاز برای ایجاد شواهد STARK برای منطق دلخواه Cairo و سپس ارسال و تأیید آنها در اتریوم.
  • تعامل با L1 Ethereum: واریز و برداشت توکن های L1، انتشار داده های زنجیره ای، مکانیسم های فرار از کاربران StarkNet در برابر اپراتورهای مخرب StarkNet و غیره.
  • مدیریت موجودی کاربر L2 و ذخیره سازی و حافظه برنامه.

توسعه‌دهندگان می‌توانند صرفاً بر روی ایجاد منطق تجاری برنامه‌های کاربردی خود تمرکز کنند و سپس به سمت تولید حرکت کرده و آن را در استارک‌نت در مقیاس اجرا کنند.

آنچه استارک ور را قادر می سازد یک ZK-Rollup مقیاس پذیر محاسباتی عمومی بسازد، ترکیبی از موارد زیر است:

  • Cairo که یک زبان برنامه نویسی همه منظوره کامل تورینگ است.
  • انباشت قوی STARK (اثبات کننده و تأیید کننده) که محاسبات عظیم را در یک اثبات واحد جمع می کند.

مرحله دوم: مجموعه چند برنامه (Constellations)

مرحله بعدی از چندین برنامه در حال اجرا در یک نمونه StarkNet و دسترسی به یک وضعیت L2 جهانی پشتیبانی می کند. این کار قابلیت همکاری بین برنامه های مختلف و همچنین کاهش هزینه گس را به دلیل صرفه جویی در مقیاس بهبود می بخشد. Cairo، انباشت قدرتمند STARK و GPS، مزیت رقابتی StarkNet را در پشتیبانی از یک جمع‌بندی چند برنامه تقویت می‌کنند.

در این مرحله، StarkNet یک چارچوب کاملاً کاربردی برای اجرای چندین برنامه با هر منطق تجاری دلخواه روی اتریوم خواهد بود که هر نمونه توسط یک اپراتور واحد اجرا می‌شود.

اکنون ممکن است یک اپراتور یک گره StarkNet را بچرخاند و توسعه دهندگان برنامه ممکن است قراردادهای خود را بر روی آن مستقر کنند. از دیدگاه کاربران، StarkNet اکنون شبیه اتریوم است، با مقیاس بالاتر.

مرحله سوم: جمع آوری غیرمتمرکز (Universe)

آخرین مرحله در تکامل StarkNet تمرکززدایی از عملکرد آن است. تمرکززدایی در StarkNet چگونه خواهد بود؟

عدم تمرکز شبکه دو جنبه دارد:

  1. لایه بدون مجوز Sequencers و Provers تضمین می کند که شبکه در برابر سانسور مقاوم خواهد بود.
  2. استفاده از STARK-proofs تضمین می‌کند که همه می‌توانند زنجیره کامل StarkNet را با نیازهای سخت‌افزاری کم، بدون توجه به توان عملیاتی شبکه و بدون اعتماد به هیچ نهاد خارجی تأیید کنند.

سرویس های شبکه استارک نت

سرویس های شبکه استارک نت

  • Cairo: زبان برنامه نویسی شبکه استارک نت و پلتفرم این شبکه است که به منظورتولید اثبات STARK  برای محاسبات عمومی در اتریوم به کار گرفته می شود و تمامی پروتکل‌ها و همچنین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز در شبکه استارک نت از کایرو استفاده می‌کنند.
  • SHARP: سرویس بعدی شبکه استارک نت شارپ است. شارپ امکان تجمیع همه برنامه های مبتنی بر زبان کایرو را فراهم کرده  تا فرایند اثبات انجام شود. سپس این این اثبات روی شبکه اتریوم قرار می گیرد تا توسط یک تاییدکننده تایید شود و هزینه‌های گس تراکنش را کاهش دهد.
  • VeeDo: ویدو درواقع سرویس VDF یا تابع تاخیر قابل تایید مبتنی بر STARK است. اولین برنامه ای که در ویدو اجرا شد اثبات یک مفهوم برای یک زنجیره بیکن تصادفی بود.

آموزش کار با Multichain

جابجایی نقدینگی بین بلاک چین های مختلف و یا برقراری ارتباط بین آن ها از جمله مسائل موجود در دنیای ارزهای دیجیتال است که برخی از پروژه ها برای حل آن پیش قدم شده اند. یکی از این پروژه ها مولتی چین (Multichain) است که این مطلب در خصوص آموزش کار با Multichain بوده و سعی داریم تا تمام مراحل را به صورت گام به گام بیان کنیم. در ابتدا به معرفی این پروژه می پردازیم.

معرفی MultiChain

آموزش کار با Multichain

قبل از پرداختن به آموزش کار با Multichain باید گفت مولتی چین روتر نهایی برای web3 است. این یک زیرساخت برای تعاملات متقابل زنجیره ای دلخواه است.

Multichain با نام Anyswap در 20 جولای 2020 متولد شد تا نیازهای روشن بلاک چین های مختلف و متنوع را برای برقراری ارتباط با یکدیگر تامین کند. هر بلاک چین خدمات منحصر به فرد خود را دارد که ارائه می دهد، جامعه خود و اکوسیستم توسعه خود را دارد. برای اینکه صنعت ما به سطح بعدی برای مصرف کنندگان برسد، ما به یک روش سریع، ایمن، ارزان و قابل اعتماد برای تبادل ارزش، داده ها و اعمال کنترل بین بلاک چین ها و زنجیره ها نیاز داریم.

راه حل های توسعه یافته توسط Multichain تقریباً به همه بلاک چین ها اجازه می دهد تا با یکدیگر همکاری کنند. هیچ محدودیتی برای زنجیره‌های اتریوم (مانند زنجیره هوشمند بایننس)، یا زنجیره‌های لایه ۲ مختلف که نیاز به نهایی شدن برای اتریوم دارند (مانند Polygon)، یا شبکه‌ای از Parachains (به عنوان مثال Moonbeam در سیستم PolkaDot)، یا انواع زنجیره بیت کوین وجود ندارد. Litecoin)، یا زنجیره های COSMOS (به عنوان مثال Terra). اینها یا اکنون همه یکپارچه شده اند یا در مسیر ادغام هستند. با پشتیبانی از تمام زنجیره‌های رمزگذاری‌شده ECDSA و EdDSA، Multichain تقریباً به‌عنوان یک لایه تعاملی قابل اجرا است.

MultiChain، یک پروتکل مسیریابی منبع باز و راهکار انتقال رمزارزها به شبکه‌های مختلف است که به شبکه‌های بلاک چین از جمله اتریوم و دیگر راه‌حل‌های لایه ۲ اجازه می‌دهد تا با یکدیگر همکاری کنند. کاربران در حال حاضر می توانند از طریق رابط پلتفرم به 26 زنجیره و بیش از 1100 توکن دسترسی داشته باشند. همچنین، این پلتفرم پلی ارائه می دهد که از هر دو توکن ERC-721 و ERC-1155 پشتیبانی می کند. پلتفرم Multichain توسط گره‌ های SMPC پشتیبانی می‌شود که به هیچ بلاک چینی وابسته نیستند اما در مجموع همه تراکنش‌های شبکه را امضا می‌کنند. این گره ها توسط سازمان ها، موسسات و افراد مختلف اداره می شوند و به عنوان انگیزه پاداش دریافت می کنند.

توکن حاکمیت در MultiChain

موضوع بعدی که باید قبل از آموزش کار با Multichain بدانید توکن این پلتفرم است. مولتی چین یک توکن بومی به نام MULTI دارد. بنابراین، دارندگان توکن می‌توانند در فعالیت‌های حاکمیتی پلتفرم مانند رای‌گیری، تصمیم‌گیری و رشد جامعه چند زنجیره‌ای و اکوسیستم شرکت کنند.

از آنجایی که این پلتفرم با نام AnySwap متولد شد. بنابراین، اگر هر توکنی را نگه دارید، می‌توانید با استفاده از Multi dApp آن را به همان مقدار توکن MULTI تبدیل کنید. بنابراین در ادامه مقاله به توضیح این موضوع می پردازیم.

مراحل کار با Multichain

در ادامه به مراحل آموزش کار با Multichain می پردازیم. 

به پلتفرم MultiChain وارد شوید. برای دسترسی به پلتفرم، کاربران باید ابتدا کیف پول خود را متصل کنند. 

کار با مولتی چین

مرحله 1: کیف پول را وصل کنید.

مرحله اول در آموزش کار با Multichain اتصال کیف پول است. پلتفرم Multichain به کاربران اجازه می دهد تا با هر یک از انواع کیف پول زیر ارتباط برقرار کنند:

متامسک

COIN98

OKEx

کیف پول کوین بیس

WalletConnect

BitKeep

اتصال کیف پول

بنابراین قبل از حرکت به جلو، دانلود و نصب کیف پول ضروری است. (کیف پول MetaMask به عنوان مثال برای دستورالعمل استفاده می شود.) شما باید یا یک کیف پول MetaMask جدید ایجاد کنید یا یک کیف پول موجود را وارد کنید.

مرحله 2: شبکه پشتیبانی شده

این پلتفرم از تعداد زیادی شبکه از جمله تقریباً همه شبکه‌های اصلی مانند اتریوم، Polygon، بایننس Smart Chain، HECO، Fantom، Avalanche و غیره پشتیبانی می‌کند. برای مشاهده لیست همه شبکه‌های پشتیبانی، فقط باید روی قسمت Network کلیک کنید.

شبکه های پشتیبانی شده در آموزش کار با Multichain

مرحله 3: swap (MULTI)

ویژگی "MULTI" به شما این امکان را می دهد که هر توکن را به یک توکن MULTI در نسبت 1:1 تبدیل یا مبادله کنید. تبدیل یک فرآیند یک طرفه است که به این معنی است که شما فقط می توانید هر توکن را به MULTI تبدیل کنید اما فعالیت معکوس در دسترس نیست. همچنین، این تبدیل فقط برای شبکه‌های BSC، Ethereum و Fantom در دسترس است.

برای تبدیل، فقط مقدار هر توکنی را که می‌خواهید مبادله کنید وارد نموده و فرآیند را تأیید کنید.

swap  تعویض توکن

می توانید مقدار معادل MULTI Token را در کیف پول خود مشاهده کنید.

توجه: برای مشاهده موجودی توکن باید به صورت دستی آدرس قرارداد توکن MULTI را اضافه کنید.

مرحله 4: روتر

مرحله چهارم در آموزش کار با Multichain بخش Router است. ویژگی «روتر» به کاربرانی که دارایی‌های زنجیره‌ای متقابل دارند امکان انتقال بین شبکه‌های مختلف پشتیبانی را می‌دهد.

برای انتقال توکن خود ابتدا منبع و شبکه مقصد را انتخاب کنید. سپس، از منوی کشویی، توکن را انتخاب کرده و مقداری را که می‌خواهید انتقال دهید، پر کنید. ما می خواهیم برخی از توکن های BNB را از شبکه BSC به شبکه CELO منتقل کنیم.

توجه: می‌توانید سایر جزئیات مربوط به استفاده از روتر مانند حداکثر و حداقلی که کاربر می‌تواند ارسال کند، هزینه پرداخت شده توسط شبکه و زمان تقریبی دریافت وجه را بررسی کنید.

در صورت درست بودن مشخصات، مراحل را تأیید کنید.

روتر

می توانید وضعیت فرآیند را روی صفحه نمایش خود مشاهده کنید. منتظر تکمیل باشید.

روتر مولتی چین

پس از موفقیت آمیز بودن، می توانید موجودی رمز خود را در شبکه و آدرس مورد نظر بررسی کنید.

مرحله 5: جزئیات شبکه CELO را تنظیم کنید

در این مرحله از آموزش کار با Multichain، کاربران باید شبکه CELO را در کیف پول Metamask خود راه اندازی کنند. بنابراین، اگر جزئیات شبکه را ندارید، از جزئیات زیر برای تنظیم آن استفاده کنید.

نام شبکه – Celo (Mainnet)

URL جدید RPC- https://forno.celo.org

شناسه زنجیر- 42220

نماد ارز- CELO

URL اکسپلورر را مسدود کنید: https://explorer.celo.org

تنظیم جزئیات شبکه CELO

مرحله 6: BNB را در Metamask اضافه کنید

کاربران باید به صورت دستی آدرس قرارداد توکن BNB را اضافه کنند تا موجودی را در شبکه CELO ببینند.

سپس، باید آدرس قرارداد توکن را از CoinGecko کپی کنید و سپس توکن را وارد کنید. اکنون می توانید توکن BNB مورد نظر را در شبکه CELO مشاهده کنید.

اضافه کردن BNB در آموزش کار با Multichain

مرحله 7: نقدینگی را در یک استخر ارائه دهید

تب Pool توکن‌های مختلف را در شبکه‌های مختلف پشتیبانی که کاربران می‌توانند نقدینگی ارائه کنند، فهرست می‌کند.

استخر نقدینگی در آموزش کار با Multichain

توجه: می‌توانید مقدار کل نقدینگی توکن‌های مختلف همه زنجیره‌ها را به صورت ترکیبی مشاهده کنید. (به تصویر بالا مراجعه کنید)

بنابراین برای افزودن نقدینگی ابتدا توکن موجود در شبکه موردنظر خود را انتخاب کنید. ما تعدادی توکن MATIC در کیف پول Metamask (شبکه Polygon) داریم که از آنها برای ارائه نقدینگی به استخر Matic استفاده خواهیم کرد.

سپس، باید تنظیمات شبکه را در کیف پول خود تغییر دهید و دکمه افزودن/حذف نمایان می شود.

اضافه کردن نقدینگی در آموزش کار با Multichain

حالا روی دکمه Add کلیک کنید. سپس، پنجره ای ظاهر می شود که در آن می توانید مقدار رمز MATIC را که می خواهید به استخر واریز کنید وارد نمایید. در مرحله بعد، فرآیند را با کلیک بر روی دکمه افزودن نقدینگی تایید کنید.

نقدینگی در استخر

سپس یک تراکنش متامسک ایجاد می شود که باید آن را تایید کنید. بنابراین، پس از تأیید، می‌توانید اشتراک استخر خود را ببینید. (عکس بالا را ببینید. توجه داشته باشید که سهم استخر شما در هر توکن MATIC نشان داده می شود.

مرحله 8: نحوه حذف لیکوئیدیتی

مرحله آخر از مراحل آموزش کار با Multichain نحوه حذف نقدینگی است. شما می توانید نقدینگی خود را در هر زمان از استخر حذف کنید. برای انجام این کار، باید به تب Remove بروید. اکنون مقدار توکن MATIC را که می‌خواهید از استخر برداشت کنید وارد نموده و روند را تأیید کنید.

حذف نقدینگی

علاوه بر این، پس از موفقیت آمیز بودن فرآیند، می توانید مشاهده کنید که سهم استخر شما صفر می شود.

آموزش چنگال اندروز

تحلیل بازار مالی کاری آسان نیست، این که شما بر روی تحلیل خود ریسک کنید، کار دشواری است؛ اما یکی از ابزارهایی که می تواند به شما در جهت تحلیل کمک کند ابزار چنگال اندروز است، که در این مقاله قصد داریم نحوه استفاده از آن را برای شما توضیح دهیم! تحلیل تکنیکال به تحلیلی گفته می شود که با نمودار قیمت سرو کار دارد و به تحلیلی که اصلا به چارت توجهی ندارد، فاندامنتال می گویند، اگر می خواهید به عنوان یک تریدر در بازارهای مالی مثل بورس و کریپتوکارنسی (cryptocurrency) فعالیت کنید نیاز دارید تحلیل تکنیکال خوبی داشته باشید، اما قبل از اینکه بتوانید از چنگال اندروز استفاده کنید باید روند و مفهوم پیوت را به خوبی درک کرده باشید.

روند را چگونه تشخیص بدهیم؟

روند را چگونه تشخیص بدهیم

به مجموعه ای از حرکات بازار که برایند آنها یک حرکت صعودی را شکل می دهد و منجر به افزایش قیمت می شود، یک روند صعودی گفته می شود. در این حرکت ها هر سقف بالای سقف قبلی و هر کف نیز بالای کف قبلی شکل می گیرد.  این افزایش مداوم در سقف ها و کف ها نشان می دهد که بازار دارای احساسات مثبت است و انتظار جمعی این است که سهام یا دیگر دارایی شانس بیشتری برای افزایش ارزش نسبت به کاهش ارزش دارند. بنابراین، سرمایه‌ گذاران بیشتری خرید می‌ کنند و در نتیجه قیمت را بالاتر می‌ برند. به همین ترتیب، هر بار که قیمت سهام در یک روند صعودی سقوط می کند، سرمایه گذاران آن را فرصتی برای خرید بیشتر می بینند. آنها منتظر سقوط قیمت به سطوح پایین تر نمی مانند و سهام را قبل از آن می خرند و این سقوط موقت را متوقف می کنند.

روند نزولی

به مجموعه ای از حرکات بازار که برایند آنها یک حرکت نزولی را شکل می دهد و منجر به کاهش قیمت می شود، یک روند نزولی گفته می شود. در این حرکت ها هر سقف پایین سقف قبلی و هر کف نیز پایین کف قبلی شکل می گیرد. این بدان معنی است که سرمایه گذاران در بازار متقاعد شده اند که قیمت بیشتر سقوط خواهد کرد. هر افزایش اندک در قیمت سهام یا رمز ارزها توسط سرمایه گذاران فرصتی برای فروش تلقی می شود و در نتیجه ی این فشار فروش، قیمت بیشتر خواهد ریخت.

پیوت یا چرخش قیمت

پیوت یا چرخش قیمت

پیوت یا نقطه چرخش قیمت زمانی اتفاق می افتد که نیروی تقاضا و یا عرضه بر دیگری غالب شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در یک نمودار انواع نقطه چرخش قیمت وجود دارد که هر یک در دسته بندی های زیر قرار دارد. حتی اگر با تحلیل تکنیکال آشنا نباشید با نگاهی به نمودار قیمت، کف و سقفی که باعث حرکت شدید قیمت در جهت مخالف شده است کاملاً مشخص است. این نقطه بازگشت، محور اصلی نامیده می شود. این نکات بسیار ارزشمند هستند و تحلیلگران باید از این نقاط چرخش قیمت برای ترسیم خطوط روند و الگوهای قیمت استفاده کنند.

آموزش چنگال اندروز

آموزش چنگال اندروز

برای پیدا کردن ابزار چنگال اندروز ابتدا وارد تریدینگ ویو خود شوید و از بخش ابزارها مطابق تصویر بالا  Pitchfork را انتخاب کنید، برای رسم چنگال اندورز شما نیاز به سه نقطه دارید، پس از پیدا کردن سه نقطه می توانید این ابزار را رسم کنید، خطوط این ابزار حمایت و مقاومت هستند که می توانند یک کاتالیزور برای قیمت باشند و همچنین می توانند جلوی پیشروی قیمت را نیز بگیرند، برای رسم این ابزار باید پیوت های ماژور را بتوانید تشخیص دهید، اگر که نمی توانید پیوت های ماژور را به درستی پیدا کنید می توانید از اندیکاتورها استفاده کنید، اندیکاتوری که برای شناخت پیوت می توانید استفاده کنید، اندیکاتور زیگ زاگ است، زیگ زاگ با اتصال پیوت ها به شما خطی را نشان می دهد که کار را برای شما آسان می کند، سقف ها و کف هایی که بیشترین پرتاب قیمتی را داشته اند را می توانید ماژور در نظر بگیرید.

احتمالات چنگال اندروز

  • در زمان رشد یا نزول به احتمال خیلی زیاد (حدود 80 درصد) قیمت به آخرین خط میانی خواهد رسید، توجه داشته باشید که هیچ چیز در بازارهای مالی صد درصدی نبوده و قطعیتی در بازار مالی اعم از بورس و ارزهای دیجیتال وجود ندارد، این احتمال صرفا با استفاده از تجربه گفته شده است.
  • قیمت می تواند با برخورد با خط میانی چنگال اندروز پیوت بسازد، در اکثریت وقت ها این خط زمانی که رد می شود، پولبک را می توان مشاهده کرد.
  • اگر قیمت نتواند به خط میانی چنگال اندروز برسد به احتمال بالا سیکل بزرگ تر از قبل را در خلاف جهت ایجاد می کند.

رسم چنگال اندروز

رسم چنگال اندروز

همان طور که بالا نیز گفته شد، این ابزار سه نقطه دارد، برای مثال به تصویر بالا نگاه کنید، در ابتدا برای پیدا کردن پیوت ها، اندیکاتور زیگ زاگ را فعال کرده ایم، پس از فعال شده این اندیکاتور، پیوت ها به هم دیگر متصل می شوند، اگر می خواهید نزول قیمت را بگیرید، ابتدا اولین نقطه خود را در بالای سقف یک پیوت ماژور قرار دهید، پس از این که اولین نقطه را کلیک کرده اید یک خط برای شما نمایان خواهد شد، کلیک شما و در واقع همان نقطه شما همین خط است، این خط را به زیر یک پیوت ماژور ببرید (کف یک پیوت ماژور) پس از کلیک کردن، چنگال شما باز خواهد شد و این بار باید چنگال خود را رسم کنید، این سومین نقطه شما خواهد بود، برای رسم این خط به یک پیوت ماژور دیگر نیاز دارید، دقیقا طبق تصویر بالا؛ با اتمام این رسم، چنگال شما آماده است و می توانید با بررسی سایر سبک های تکنیکال همچون پرایس اکشن ICT به عنوان تائیدیه از این ابزار استفاده کنید.

خطوط ماشه

خطی است که از نقطه اول چنگال اندروز به هریک از دو نقطه دوم و سوم وصل شده و امتداد می‌ یابد را خطوط ماشه می گویند. خطوط ماشه زمانی مورد استفاده قرار می‌ گیرند که قیمت از چنگال خارج شده است. از خطوط ماشه برای سیگنال‌های خرید یا فروش (بسته به شکستن خط ماشه بالایی یا پایینی) استفاده می‌ شود.

خرید فروش
شکستن خط میانه در جهت بالا و حرکت به سمت خط موازی بالایی شکستن خط میانه در جهت پایین و حرکت به سمت خط موازی پایینی
شکستن خطوط هشدار و صعود به کانال موازی بعدی شکستن خطوط هشدار و نزول به کانال موازی بعدی
شکستن خط ماشه به سمت بالا شکستن خط ماشه به سمت پایین

نتیجه گیری:

یکی از ابزارهای مهم تحلیل تکنیکال چنگال اندروز  است که به تریدرها کمک می کند تا معاملات خودشان را بیشتر به سمت سوددهی ببرند، علاوه بر استفاده از این ابزار شما می توانید سایر سبک های پرایس اکشن را نیز یاد بگیرید تا دید بسیار راحتی را نسبت به چارت داشته باشید.