عوامل موفقيت Defi

آگاهانه سرمايه گذاري كنيد.

عوامل موفقيت Defi

پروتكل Defi به معناي امور مالي غيرمتمركز با هدف از بين بردن موانع و واسطه هاي مختلف در حوزه ارزهاي ديجيتال ايجاد شده است. از ديفاي براي توصيف انواع خدمات مالي غيرمتمركز مانند ارز ديجيتال و بلاك چين استفاده مي شود. در نهايت ديفاي باعث مي شود كه سرمايه گذاران به دارايي هاي خود دسترسي راحت تري داشته باشند. همچنين به افرادي كه دارايي هاي رمزنگاري شده دارند، دسترسي به مجموعه پيچيده اي از خدمات مالي را مي دهد كه قبلاً فقط امتياز بانكداران سرمايه گذاري و صندوق هاي تاميني بوده است. Defi با سرعت خارق العاده اي رشد كرده است و به دنبال توسعه هر چه بيشتر مي باشد. در اين مقاله به بررسي برخي امكانات ديفاي و سپس عوامل موفقيت Defi مي پردازيم.

امكانات Defi

بررسي عوامل موفقيت Defi

1- قرض دادن/ قرض گرفتن

كاربران مي توانند دارايي هاي رمزنگاري شده خود را به برنامه Defi قرض دهند و در مقابل نرخ بازده ثابتي را دريافت كنند. اين دارايي هاي رمز نگاري شده به كاربران متقاضي قرض داده مي شود و از آنها سود دريافت مي شود.

ميانگين درصد بازدهي (APY) 

ميانگين درصد بازدهي در Defi متوسط است اما نسبت به حساب هاي بانكي پس انداز بهتر است. سطح APY ناشي از تقاضا براي استقراض مي باشد كه بالاترين ميزان براي استيبل كوين ها است.

2- قابليت Staking 

Staking به معناي قفل كردن دارايي رمزنگاري براي يك دوره ثابت، در ازاي يك بازده خاص مي باشد. برنامه هاي Defi به Stakingها انگيزه مي دهند زيرا فروش دارايي را متوقف و عرضه آن را محدود مي كند، در نتيجه از كاهش ارزش دارايي محافظت مي كنند.

3- تامين نقدينگي 

افراد مي توانند يك دارايي كريپتو يا يك جفت دارايي رمزنگاري را براي تامين نقدينگي به يك برنامه Defi مانند يك صرافي غيرمتمركز (DEX) وام ‌دهند و در مقابل، مقداري كارمزد و يك توكن صادر شده توسط DEX دريافت ‌كنند.

4- صرافي غيرمتمركز 

تلاقي بين يك بانك و يك صرافي متمركز آشنا مانند Coinbase مي باشد و اين صرافي به كاربران اجازه مي دهد براي مبادله تقريباً هر توكني با تشويق همزمان ساير كاربران (LPs - Liquidity Providers) اقدام كنند. همچنين مي توانند براي فراهم كردن نقدينگي جهت امكان پذير كردن اين كار و بدون نگهداري وجوه به صورت متمركز اقدام نمايند.

5- بازده Farming

ايجاد بهترين بازده ممكن از تركيب / ضرب فرصت‌هاي توليد محصول درDefi.

بازده Farming براي يافتن هوشمندانه ترين تركيب از تمام ترفندهاي موجود در جعبه ابزار DeFi مي باشد. LP ها مي توانند به سادگي با افزودن دارايي هاي رمزنگاري خاص به يك استخر (معمولاً به شكل دو دارايي با وزن 50/50) سود ببرند و بازاري خودكار براي آن توكن ها ايجاد كنند.

در عوض LP ها به شكل يك توكن جديد، بازدهي دريافت مي كنند؛ كه البته مي توان آن را به سرعت با استيبل كوين (براي قفل كردن ارزش)، بيت كوين پيچيده، ETH يا هر رمزنگاري ديگري كه توسط DEX پشتيباني مي شود، مبادله كرد. همچنين مي‌توان آن را دوباره به اكوسيستم Defi متصل كرد تا سرمايه‌هاي كاربران را كه به عنوان تركيب‌پذيري شناخته مي‌شود، افزايش دهد.

عوامل موفقيت Defi

آشنايي با عوامل موفقيت Defi

براي بررسي عوامل موفقيت Defi، با نگاهي به بازار yield farm، نام هايي مانند Wasabix ،Eggplant به چشم مي خورد كه بر روي زنجيره هوشمند (BSC) ساخته شده اند و APYهاي بيش از 4000% را ارائه مي دهند. 

برخي از استخرها حتي APY خود را تركيب مي‌كنند، بنابراين، اگر APY 1000٪ باشد و كاربران بعد از روز اول 100 توكن EXMPL به دست آورند، سود 1000٪ از روز دوم به ارزش كل دارايي ها، به اضافه پاداش اعمال مي شود.

اين خدمات Defi اغلب به عنوان yield farm لايه دو توصيف مي شوند. اكثر آنها هيچ ويژگي يا عملكرد جديدي ارائه نمي دهند. آنها خدمات موجود را به سادگي كپي مي كنند و براي آنها يك نام جالب انتخاب مي كنند. همچنين به دنبال اين هستند كه بازار براي جذب نقدينگي كافي باشد. به همين دليل است كه برخي از آنها به عنوان طرح‌هاي پانزي نامگذاري مي‌شوند. در ادامه به بررسي عوامل موفقيت Defi مي پردازيم.

- Ultra-High APYs (APYهاي فوق العاده بالا)

APY هاي فوق العاده بالا از جمله عوامل موفقيت Defi محسوب مي شود. توكن‌هاي بومي كه به عنوان پاداش براي farming yield توزيع مي‌شوند، معمولاً با نقدينگي كم، نوسان بسيار زيادي دارند، همچنين سرمايه گذاران بايد با وعده بازدهي فوق‌العاده در اين حوزه، وسوسه شوند.

به عنوان يك قاعده كلي، هرچه ميزان APY بالاتر باشد، استخر پرخطرتر (و جديدتر) است. APY هاي پايين ممكن است باعث شوند برخي سرمايه گذاران تنها به فكر خود باشند، اما سرمايه گذاران خاص، براي ثبات بيش از هر چيز ديگري ارزش قائل هستند. براي آنها، يك استخر دارايي با ميزان 20% پرداخت شده در يك استيبل كوين يا پنج ارز ديجيتال برتر به همان اندازه با ارزش است.

از آنجايي كه كاربران بيشتر وجوه را در يك استخر نقدينگي قفل مي‌كنند و در نتيجه آن را با كاهش نفوذ ماينرهاي همكار خود كاهش مي‌دهند، APY حتي در پرخطرترين استخر هم شروع به كاهش مي‌كند. البته، اگر توكن بومي در اين بين افزايش يافته باشد، كاهش حتي چند صد درصدي ممكن است ضربه بزرگي محسوب نشود. يكي از ريسك‌هايي كه yield farmers دارند اين است كه سهام آنها در حالي كه قفل هستند كاهش مي‌يابد و بازده براي كاهش اين چنيني كافي نيست.

- هزينه هاي اتصال 

بيشتر پروتكل ها فقط براي اتصال كيف پول از كاربران هزينه دريافت مي كنند.

- كارمزد تراكنش

كارمزد تراكنش ها در ديفاي

هر بار كه كاربران وجوهي را واريز يا برداشت مي كنند، كارمزدي را بايد پرداخت كنند. از آنجايي كه بيشتر DEFI در اتريوم صورت مي گيرد، farming با عملكرد فعال، هزينه‌هاي زيادي را در بر دارد.

- تعادل استخر 

اگر كاربران يك دارايي واحد را به استخري كه تقسيم شده است، واريز كنند، بايد هزينه اي را بپردازند تا وجوه كاربران به تخصيص مورد نياز، تقسيم شود. از جمله خطرات موجود در اين حوزه، مي توان به احتمال كلاهبرداري بودن پروژه farming اشاره كرد. تعادل استخر نيز از ديگر عوامل موفقيت Defi به حساب مي آيد.

Rug-pulls چيست؟

معمولاً شامل درهاي پشتي پنهان در قراردادهاي هوشمند پروژه است. در واقع خروجي هايي ست كه توسعه دهندگان را قادر مي سازد تا تمام توكن هاي قفل شده در يك پروتكل را تخليه كنند. به همين دليل، بسياري از سرمايه گذاران قبل از ورود به استخرهايي كه ظاهر جذابي دارند، محتاط تر مي شوند و پروژه ها را به طور كامل بررسي مي كنند.

تاثيرات ديفاي بر بازار جهاني

1- دسترسي يكسان جهاني به خدمات مالي

2- هزينه پايين براي انتقالات بين المللي وجه

3- افزايش حريم خصوصي و امنيت سرمايه گذاران

4- انجام معاملات بدون سانسور

سخن پاياني

در اين مقاله سعي كرديم بخشي از عوامل موفقيت Defi را بررسي كنيم. پروتكل‌هاي Defi نوع لايه دوم، ممكن است شبيه طرح‌هاي مناسب براي ثروتمند شدن سريع به نظر برسند، اما با در نظر گرفتن هزينه‌هاي شرط‌بندي و عدم شرط‌بندي و زيان‌هاي دائمي، سود حاصل از آن‌ها چيزي جز اين است. كاربران بهتر است قبل از اينكه رمز ارزي را وارد اين حوزه كنند، همه چيز را در مورد اين پروژه بررسي كنند. از جمله اينكه آيا حسابرسي شده يا هك شده است، سپس اقدام به سرمايه گذاري نمايند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.