جك دورسي خالق توييتر كيست؟
جك دورسي برنامه نويس آمريكايي، موسس و مدير عامل شبكه اجتماعي توييتر و پلتفرم مالي اسكوئر است. در سال 2012 توانست جايزه بهترين نوآوري تكنولوژي را دريافت كند، جك دورسي به واسطه شغل پدر خود، بخش زيادي از كودكي را در سفر گذراند. جك دورسي به علت علاقه خودش به رايانه، مدت زمان زيادي از عمر خود را پاي برنامه نويسي گذاشت، زماني كه به مشكل مالي خورد براي داشتن درآمد ماساژ درماني را ياد گرفت تا بتواند براي زندگي خود امرار معاش كند، حال جك دورسي و توييتر رابطه قوي اي با بازار ارزهاي ديجيتال پيدا كرده اند كه در ادامه مقاله به بررسي آن مي پردازيم.
بيوگرافي جك دورسي
«جك دورسي» (Jack Dorsey) متولد نهم نوامبر سال ۱۹۷۶ ميلادي است كه در شهر سنت لوييس ايالت ميزوري آمريكا چشم به جهان گشوده است. در نوجواني عاشق رايانه بود؛ جك به يكي از اولين رايانه هاي آيبيام (IBM) دسترسي داشت و ساعت زيادي از طول روز را به آن اختصاص مي داد. يكي از علايق جك دورسي ساخت نقشه اي از شهر نيويورك بود كه بر روي آن خودرو هاي آمبولانس، آتشنشاني و تاكسي را روي نقشه بهصورت زنده با علامتهاي متحرك، مشخص كند.
گرايش جك به شهرها و جاده ها و نقشهها به شغل پدرش «تيم دورسي» برميگردد؛ تيم دورسي يك مهندس تجهيزات پزشكي بود و از سراسر كشور درخواست تعمير و نصب دريافت ميكرد. خانواده ي آن ها چندين بار نقل مكان كرد. هر بار كه به منزل جديد ميرفتند جك يك نقشه از آنجا مي خريد و شبها محله ها را مي گشت. مادرش اين كار او را نوعي محافظت پيش گيرانه در برابر آدم هاي جديد برداشت ميكرد.
مشكل لكنت زبان جك دورسي سازنده توييتر
اولين موردي كه اطرافيان جك از او بخاطر دارند، ساكت بودن اين پسر بچه بود، البته اين ربطي به روحيه آقاي دورسي نداشت چرا كه او لكنت زبان داشت، مشكل لكنت زبان باعث كاهش اعتماد به نفس او در زندگي شده بود و جك ترجيح مي داد كه زياد حرف نزند. جك راه هاي درماني زيادي را براي حل اين مشكل آغاز كرد اما از هيچ كدام نتيجه اي نگرفت.
جك دورسي نااميد نشد و دست به كار بزرگي زد، او براي سخنراني خودش را آماده مي كرد، باوجود چندين بار شكست در سخنراني هايش از لحاظ گفتاري، در چندين مسابقه فن بيان شركت كرد تا در نهايت توانست مشكل لكنت زبان خود را حل كند؛ همين امر باعث افزايش اعتماد به نفس برنامه نويس آمريكايي يعني جك دورسي شد.
اولين استخدام جك دورسي سازنده توييتر
جك دورسي در تابستان سال ۱۹۹۱ ميلادي در شركت انتشاراتي ميرا (Mira Digital Publishing) براي كار آموزي وارد اين شركت شد و توانست در اين شركت استخدام شود اما نكته قابل توجه اين است كه تنها در عرض چند هفته، جك دورسي در تيم برنامه نويساني كار ميكرد كه جوانترين آنها ۳۰ ساله بود.
جك پس از پايان دبيرستان وارد دانشگاه علم و صنعت ميسوري شد؛ اما پس از دو سال، تحصيل در اين دانشگاه، آن را رها كرد و به دانشگاه نيويورك رفت. نيويورك شهر رؤيايي دوران كودكي جك بود و حالا ميتوانست ايده هاي بزرگي را كه در سر داشت، اجرا كند.
ورود به دنياي حرفه اي
جك دورسي از مدت ها قبل ايده اي در موضوع نقشه اي پيشرفته براي شهرها داشت، او ميخواست اين نقشه را كه از زمان زيادي در سر داشت بنويسد. هدف از اين نقشه پوشش تمام كاربران بود همچنين افرادي كه از اين نقشه استفاده مي كنند، بتوانند با استفاده از اين نرمافزار، از مكان يكديگر باخبر شوند و بتوانند به هم گزارش دهند كه در آن لحظه، چه اتفاقي در حال روي دادن است. اين ايده بعدها به سؤال اصلي روزمرهي كاربران توييتر تبديل شد: «What’s happening»
ورود جك دورسي با فعاليت هاي ضد امنيتي شروع شد، آقاي دورسي وب سايت خدماتي يك شركت پيك، تاكسي و خدمات اضطراري به اسم Dispatch Management Services را هك كرد، پس از نفوذ امنيتي جك دورسي به اين وب سايت، راه حل مقابله با اين مشكل امنيتي را به مدير شركت ايميل كرد، اما گريگ كيد مدير عامل شركت Dispatch Management Services تصميم گرفت بجاي شكايت از دورسي، او را استخدام كند.
حضور جك دورسي در شركت Dispatch Management Services (DMS) باعث كسب تجربيات خيلي مفيدي براي وي شد، اين تجربيات در زمينه هاي برنامه هاي نرم افزاري جديد نقل و انتقالات بود، آقاي دورسي چندين سال به توسعه اين برنامه ها در شركت DMS پرداخت. هدف اول جك اين بود كه بتواند حركت لحظه اي خودروهاي پست را رديابي كند، پس از موفقيت در اين پلتفرم، او پروژه هاي ديگري را همچون شبكه دستگاه هاي پزشكي و بازار خدمات را با موفقيت به پايان برد اما جك دورسي در يكي از برنامه هاي خود شكست خورد و بيكار شد، هنگامي كه مسئوليت برنامهي جديد گرگ كيد به نام dNet.com را به عهده گرفت نتوانست همانند پروژه هاي قبلي خود موفقيتي براي شركت به ارمغان بياورد.
او نمونهي سادهاي از اين طرح ساخت كه اجازه ميداد پيامهاي خود را با دوستانش بهروزرساني كند؛ ولي به نظر نميآمد كسي از اين ايده شگفتزده شده باشد. به همين دليل او دوباره مجبور شد اين پروژه را كنار بگذارد.
مشكلات جك دورسي
جك دورسي به مدت 5 سال نتوانست يك شغل ثابت داشته باشد و به عنوان فريلنسر (پروژه محور) مشغول به فعاليت بود، در سال 2000 شركت AOL بخش پيام رسان فوري خود را راه اندازي كرده بود و ايده اي جديد مبتني بر پيام هاي كوتاه فوري در حوزه وب به ذهن جك دورسي رسيد.
كمي بعد او در شركت اوديو (Odeo) كه به نظر ميآمد به پيامهاي متني علاقهمند است، مشغول به كار شد. مدير اوديو، ايوان ويليامز بود كه سابقه فعاليت و كار را در گوگل داشت و پس از فروش سرويسهاي Pyra Labs و Blogger گوگل را ترك كرده بود. در سال ۲۰۰۶، ايوان ويليامز از كارمندانش خواست تا به منظور بهبود وضع مالي شركت، ايدههاي توليد و فروش خود را ارائه كنند.
جك دورسي با مشورت و همراهي بيز استون، به اين نتيجه رسيدند كه هماهنگي ايدهي پيامهاي استاتوسي با پيامهاي متني، ميتواند موفقيتآميز باشد. طرحي كه آنها با ويليامز در ميان گذاشتند، برنامهاي بود كه به كمك آن ميتوانستند پيامهاي متني ۱۴۰ كاراكتري را بين ليستي از مخاطبين به اشتراك بگذارند.
ساخت توييتر توسط جك دورسي
جك دورسي در نوجواني ايده هاي زيادي در سر داشت، آرزوي بچگي جك دورسي در دوران كودكي اين بود كه بتواند دنيا را دگرگون كند، جك هميشه ايده هاي خود را در نوجواني در يك دفترچه يادداشت مي كرد، هنگامي كه جك دورسي تصميم گرفت اتاق خودش را تميز كند به دفترچه دوران نوجواني خود رسيد، به علت اينكه جك نتوانسته بود هيچكدام از ايده هاي دوران نوجواني خود را محقق كند بسيار ناراحت بود اما در حالي كه مشغول ورق زدن دفترچه ايده هاي خود بود به ايده توييتر رسيد، سپس اين ايده را با دوست خود به اشتراك گذاشت تا باهم نگاهي دقيق تر به آن بيندازند، مدت زمان اتمام كار توييتر 2 هفته بيش تر زمان نبرد.
اولين توييت در توييتر
جك دورسي در 21 مارچ سال 2006 ميلادي اولين مطلب خود را در توييتر منتشر كرد، آقاي دورسي در حساب توييتري خود نوشت كه " دارم توييترم را تنظيم مي كنم" البته توييتر در ماه ژوئن همان سال به صورت عمومي عرضه شد.
توييتر در آغاز در آمريكا با مخالفت و نگاه هاي منفي مواجه شد. حتي خود ايوان ويليامز هم يك بار توييتر را با بستني مقايسه كرد و گفت هم خوشمزه است هم بيخود. متاسفانه شركت اُديو كه با هدف كمك به برنامه نويسان جوان تاسيس شده بود سرمايهي خود را از دست داد. كمتر از يك ماه پس از عرضه توييتر، جك ناچار شد خودش به فكر تامين سرمايه براي آن بيفتد و توييتر را به صورت شركتي مستقل در آورد. او ميگويد: «فرصت نداشتيم سرمان را بخارانيم كه يك دفعه شخصي ما را به صرف صبحانه دعوت كرد؛ با مشاور آن فرد در هتلي در سان فرانسيسكو ملاقات كرديم. ديدار كوتاه اما بسيار مفيد بود. وقتي نيم ساعت بعد به دفتر بر مي گشتيم رونوشت يك چك نيم ميليون دلاري در دستمان بود.»
خريد اولين توييت در توييتر
اولين توييت توييتر به صورت NFT به مبلغ 2 ميليون و 900 هزار دلار توسط سينا استاوي يك كار آفرين ايراني و مالك پلتفرم فروشنده رمز ارز بريج اوراكل (Bridge Oracle) و كريپتولند به بالاترين قيمت، خريدار اين توييت بوده است.
اين توئيت با استفاده از رمزارز اتريوم و معادل دو ميليون و ۹۱۵ هزار و ۸۳۵ دلار و ۴۷ سنت خريداري شده است.
ارتباط جك دورسي و توييتر با بازار ارزهاي ديجيتال
توييتر به يكي از شبكه هاي اجتماعي تبديل شده است كه منشاء اولين خبرها از آنجاست. سازنده توييتر، يعني جك دورسي علاقه خود را به رمز ارزها نشان داده است و طرفدار ارز ديجيتال بيت كوين است، خبرهايي كه در توييتر منتشر مي شود بر روي روند بازار بسيار موثر است كه از نمونه هاي آن مي توان به رابطه ايلان ماسك با دوج كوين اشاره كرد.
نتيجه گيري: يكي از مهمترين شبكه هاي اجتماعي و محبوب دنياي اينترنت شبكه اجتماعي توييتر است، توييتر بستري را براي كاربران خود فراهم مي كند كه فرد مي تواند پيام هاي خود در حد 140 كاراكتر براي دنبال كنندگان خود ارسال كنند، همچنين به علت محبوب بودن نزد كاربران توانسته است بر دنياي ارزهاي ديجيتال نيز تاثير بگذارد.
منبع سايت استاد عليرضا محرابي
- ۳۰ بازديد
- ۰ نظر