تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات

آگاهانه سرمايه گذاري كنيد.

تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات

با نگاه به صنايع و خدمات در جهان، نقش تبليغات برجسته مي شود چرا كه تبليغات، منجر مي شود تمام كارها، محصولات يا خدمات شما ديده شود اما صنعت تبليغات نيز مانند بسياري از صنايع ديگر با چالش هايي روبروست كه يكي از اين چالش ها تقلب است. تقلب در تبليغات سالانه ميلياردها دلار به صنايع مختلف ضربه مي زند. به عنوان مثال در سال 2017 مبلغي معادل 6.5 ميليارد دلار به خاطر تقلب در تبليغات از دست رفته است. از سوي ديگر هزينه تبليغات ديجيتال در سراسر جهان مي تواند تا سال 2022 به 427.26 ميليارد دلار برسد. بنابراين چگونه مي توان در عرصه تبليغات از تقلب جلوگيري كرد؟ در اين ميان تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات چگونه است؟

صنايع و خدمات در دنيا بايد نحوه استفاده بهتر از رسانه هاي اجتماعي، ايميل و ساير اشكال ارتباطي را ياد بگيرند و با نحوه استفاده موثرتر از پلتفرم هاي بسترهاي تبليغاتي آشنا باشند و بياموزند كه چگونه از اينترنت ايمن تر استفاده نمايند. 

براي انجام اين كار، به مجموعه جديدي از ابزارها نياز خواهد شد كه به افراد و صنايع امكان مي دهد در آينده به اين اهداف برسند. يكي از اين ابزارها بلاك چين است. خاصيت غيرمتمركز و غيرقابل هك بودن بلاك چين در تبليغات باعث مي شود تا نيازي به حضور واسطه هايي كه هزينه هاي بالا و عملكرد پاييني دارند نباشد و آن ها را حذف مي كند.

بلاك چين شيوه كنترل و به اشتراك گذاري اطلاعات شخصي كاربران را تغيير داده است. در زمينه تبليغات نيز اين مورد نشان مي دهد كه تبليغ كنندگان بايد شيوه جمع آوري و ذخيره داده ها را تغيير دهند.

تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات بسيار گسترده است. فناوري بلاك چين به ما اين امكان را مي دهد كه دارايي هاي ديجيتالي جديدي ايجاد كنيم بدون اينكه نياز باشد براي اعتبارسنجي به شخص ثالثي اعتماد كنيم، همچنين به تبليغ كنندگان اجازه مي دهد تا مخاطبان و اقدامات خود را در بسترهاي رسانه هاي اجتماعي نظارت كنند، واسطه هاي غيرضروري را بشناسند و آن ها را حذف كنند. از سوي ديگر با شفاف سازي و ايجاد اعتماد در تبليغات، تقلب در تبليغات را از بين مي برد.

بررسي تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات

ورود بلاك چين به حوزه تبليغات

 در سال 2017 بود كه برخي از اولين پروژه هاي تبليغاتي مبتني بر بلاك چين رسانه اي شدند و از همان زمان استفاده از بلاك چين براي حل مسائل كلاهبرداري در زمينه تبليغات اميدوار كننده به نظر مي رسد.

سال 2018، تمايل شركت ها براي سرمايه گذاري بيشتر در پروژه هاي بلاك چين به منظور تبليغات بيشتر شد. به عنوان مثال در آن سال تويوتا با كمك يك شركت تجزيه و تحليل بلاك چين، بازديدهاي سايت خود را 21 درصد افزايش داد. 

يا AB InBev كمپين هاي تبليغاتي مبتني بر بلاك چين را براي چندين شركت آبجو در سال 2018 اجرا كرد. گوگل ترند، بيشترين جستجو ها در كلمه "تبليغات بلاك چين" را در همين زمان نشان مي داد.

در سال 2019 تعداد شركت هاي بازاريابي مبتني بر بلاك چين در مجموع به 290 مورد افزايش يافت. در حالي كه در سال 2017، تنها 22 شركت در اين زمينه وجود داشت. نامهاي بزرگي مانند Unilever، Kellogg's و Kimberly-Clark سعي در خريد راه حل هاي بلاك چين تبليغاتي كردند تا واسطه ها را حذف كرده و خريداران بتوانند هزينه تبليغات را بررسي كنند. 

علاوه بر اين، MetaX ads.txt را با اتريوم ادغام كرد تا خريد رسانه اي را شفاف سازد. اخيراً، استارتاپ هايي مانند Lucidity براي ايجاد "شفافيت زنجيره تامين تبليغات" تلاش كرده اند كه تقلب را كاهش دهند.

بنابراين يكي از مهم ترين تاثيرات بلاك چين بر صنعت تبليغات از بين بردن يا به حداقل رساندن تقلب، حذف واسطه ها و شفافيت در بررسي هزينه هاست. در ادامه بيشتر در مورد تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات و موارد مذكور صحبت خواهيم كرد.

چرا بلاك چين تبليغات را تغيير مي دهد؟

بلاك چين به دليل تجهيز شدن با ويژگي هاي منحصر به فردي مي تواند در تبليغات بسيار موفق عمل كند. فناوري بلاك چين غيرمتمركز است و در آن تمام تراكنش‌ ها و اطلاعات در دفتر كل توزيع شده ثبت مي شود.

بلاك چين يك پايگاه داده توزيع شده ايجاد مي كند كه مي تواند به عنوان يك منبع واحد در مورد تبليغات براي متقاضيان و عرضه كنندگان عمل كند. مي توانيد آن را به عنوان پايگاه داده عظيمي در نظر بگيريد كه همه داده هاي مربوط به تبليغات را تشكيل مي دهد و همه نوع اقدامات و اطلاعات مربوط، به طور خودكار در دفتر كل توزيع شده ثبت مي شود.

در زنجيره بلوك، هر دو طرف معامله مي توانند فعاليت هاي مشكوك را شناسايي كرده و فرد خاطي را حذف كنند. اين موضوع دقيقا مبناي شفافيت در سطح رويداد است كه همه براي آن تلاش كرده و اين همان چيزي است كه كارآفرينان و رهبران بازاريابي بايد از آن براي بازتعريف روابط تجاري خود در دراز مدت استفاده كنند. بنابراين اين مورد تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات را به خوبي نشان مي دهد اما اين همه كاركرد و تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات نيست.

تاثيرات بلاك چين بر صنعت تبليغات

بررسي تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات

در ادامه به مهم ترين تاثيرات بلاك چين بر صنعت تبليغات اشاره خواهيم كرد.فناوري بلاك چين مي تواند بسياري از مشكلات حوزه تبليغات را برطرف كند. ازجمله:

برطرف كردن مشكل تقلب در تبليغات

تبليغات ديجيتالي و آنلاين مبتني بر يك سيستم باز است كه از اينترنت تغذيه مي شود. اين موضوع همچنان كه باعث گسترش فرصت هاي عظيمي براي تجارت رسانه اي مي شود اما شكاف ها و عدم شفافيت را در زنجيره تأمين رسانه نيز ايجاد مي كند. اين چالش ها كل اكوسيستم را در برابر كلاهبرداري آسيب پذير مي كند. اينجاست كه فناوري بلاك چين مي تواند براي برطرف كردن مشكل وارد عمل شود.

پذيرش و استفاده از بلاك چين در تبليغات، باعث مي شود تا تراكنش هاي آنلاين تغيير جهت مثبتي داشته و از اين طريق محيط امني براي تبليغ كنندگان و ناشران فراهم خواهد شد.

ايجاد شفافيت و اعتمادسازي

ويژگي بسيار خوب بلاك چين ايجاد شفافيت است. يكي از موارد تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات همين ويژگي ايجاد شفافيت است. شفافيتي كه در تبليغات به روش هاي مرسوم ديده نمي شود با استفاده از فناوري بلاك چين به خدمت تبليغات درخواهد آمد. در اكوسيستم بلاك چين تمام تراكنش ها در دفتر كل توزيع شده ثبت مي شوند و از اين طريق شفافيت در سيستم تامين مي شود و شركت ها را قادر مي سازد تا با تجزيه و تحليل شفاف تبليغات، تأثير واقعي تبليغات را در هنگام تعامل مشتريان با آنها مشاهده كنند. از سوي ديگر مصرف كنندگان تبليغات نيز مي توانند نسبت به صحت داده هاي مشاهده شده اطمينان حاصل كرده و آن ها را تاييد نمايند. 

به عنوان مثال شفافيت دريافتن تعداد كليك، يافتن مشتريان واقعي در بين تعداد كليك هاي دريافتي، مشخص شدن ربات هاي نفوذ، شناسايي كلاهبرداري در سامانه دامنه از جمله كاربردهاي استفاده از فناوري بلاك چين براي موضوع شفافيت در تبليغات است.

محافظت از حريم خصوصي داده ها با استفاده از بلاك چين

علاوه بر مزاياي فوق، محافظت از حريم خصوصي يكي ديگر از موارد تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات است. در واقع بلاك چين مي تواند به تبليغ كنندگان فرصت هاي جديدي را بدهد تا از اين فناوري براي افزايش امنيت ذخيره سازي داده هاي خود استفاده كنند. اكوسيستم بلاك چين اطمينان حاصل مي كند كه تبليغ كنندگان ارتباطات جعلي را از بين مي برند و امنيت بيشتري را براي همه شركت كنندگان بدون دخالت واسطه ها فراهم مي كند. همچنين به شركت ها كمك مي كند ميزان پولي را كه براي تبليغات و ساير فعاليت هاي بازاريابي هزينه مي كنند پيگيري كنند. اين مورد گامي مهم در جهت آينده تبليغات است.

عدم نياز به واسطه در تبليغات به كمك بلاك چين

مزيت ديگر استفاده از بلاك چين در تبليغات عدم نياز به واسطه و در نتيجه كاهش و صرفه جويي در بسياري از هزينه هاست. به اين صورت كه در تراكنش هاي تبليغاتي به كمك فناوري بلاك چين نيازي به واسطه نيست و درگاه‌هاي پرداخت مختلف حذف مي شوند. از سوي ديگر چون واسطه اي وجود ندارد هزينه هاي تراكنش ها كاهش پيدا مي كند. چرا كه تراكنش ها به صورت مستقيم بين تبليغ كنندگان، ناشران و كاربران ارائه مي شود.

استفاده از فناوري بلاك چين، ايجاد فرصت براي بازاريابان و ناشران

آشنايي با تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات و بازاريابي

يكي ديگر از موارد تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات مربوط به بازاريابان و ناشران است. توانايي استفاده از فناوري بلاك چين در تبليغات يك راه عالي براي تبليغ كنندگان و بازاريابان است تا كمپين هاي تبليغاتي خود را تقويت كنند. اين كار به شركت ها اجازه مي دهد تا با ايجاد روش هاي جديد براي دسترسي به محتواي مورد نياز بازار، جريان درآمد جديدي ايجاد كنند.

به عنوان مثال يك بستر توزيع محتواي بلاك چين اخيرا سيستمي با نام Publiq را راه اندازي كرده است، يك سيستم "پاداش" كه به نويسندگان و توسعه دهندگان امكان مي دهد مطالبي را در بلاك چين به اشتراك بگذارند و فوراً هزينه آن را دريافت كنند.

يا MetaX در حال حاضر يك پايگاه داده adChain را با همكاري DMA و ConsenSys اداره مي كند، كه از توكن adToken استفاده مي كند و مردم را تشويق مي كند تصميم بگيرند كه آيا نويسنده مورد نظر مي تواند در ليست سفيد قرار گيرد؟ (يا قابل اعتماد است يا نه).

از سوي ديگر بهبود بهره وري به دليل كاهش نياز به واسطه ها، مزيتي كوچك  و تنها يكي از موارد تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات برنامه هاي تجاري است. اگر تصميم گيرنده اجرايي يك شركت تبليغات ديجيتال هستيد، ممكن است بخواهيد از بلاك چين در فرآيندهاي تبليغاتي خود استفاده كنيد. در اين صورت مي توانيد از مزاياي زير بهره مند شويد:

  • زمان پردازش سريعتر و هزينه كمتر
  • توانايي مديريت چندين حساب و فرآيند
  • بهبود شفافيت و پاسخگويي همه طرفهاي درگير در معامله
  • توانايي نظارت و كنترل معاملات بدون دخالت شخص ثالث
  • امكان استفاده از قراردادهاي هوشمند و ساير توكن هاي الكترونيكي به عنوان روش هاي پرداخت
  • قابليت ذخيره و انتقال اطلاعات به صورت ايمن
  • فرصتي براي ايجاد محصولات و خدمات جديد بر اساس فناوري بلاك چين
  • توانايي انجام معاملات با ارزهاي رمزنگاري شده
  • توانايي خودكارسازي فعاليتهاي تكراري، مانند خريد محصول يا خدمات
  • فرصتي براي ارائه بازخورد و پيشنهادات فوري به مشتريان
  • توانايي پيگيري رفتار مشتري و بهبود تجربه مشتري

جمع بندي

استفاده از فناوري بلاك چين در صنعت تبليغات مزاياي زيادي را براي فعالان اين صنعت ايجاد مي كند. از جمله موارد تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات شفافيت، جلوگيري از تقلب، حفظ حريم خصوصي داده ها و در نهايت عدم نياز به واسطه و در نتيجه كاهش هزينه هاست.

همانطور كه گفته شد، تاثير بلاك چين بر صنعت تبليغات شامل موارد زيادي بوده و باعث از بين رفتن چالش هاي پيش روي تبليغات مي شود. شركت هاي بزرگ زيادي در حال روي آوردن به فناوري بلاك چين و يا درحال استفاده از بلاك چين براي ثبت فعاليت ها با اطمينان بيشترهستند. شركت هايي مانند گوگل، توييتر و چندين شركت بزرگ ديگر از فناوري بلاك چين استفاده كرده اند.

با اين وجود، قبل از اينكه فناوري بلاك چين به طور كامل در صنعت تبليغات به كار گرفته شود، موانع زيادي بايد برطرف شود. اولين چالش ارتباط مشتريان و برندها است. چالش دوم تقويت اعتماد بين تبليغ كنندگان و بازاريابان است. 

اما به نظر مي رسد در آينده شاهد همه گيري و گسترش فناوري بلاك چين در بيشتر صنايع از جمله صنعت تبليغات باشيم. با اعتماد به بلاك چين و استفاده از اين فناوري در سراسر جهان قطعا چالش ها در حوزه تبليغات نيز از بين خواهد رفت و شاهد تبليغات مبتني بر بلاك چين در مقياس جهاني خواهيم بود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.