آشنايي با دنياي مجازي متاورس

آگاهانه سرمايه گذاري كنيد.

آشنايي با دنياي مجازي متاورس

اگر بتوانيد دنياي مورد علاقه و دلخواه خود را بسازيد چه احساسي خواهيد داشت؟ اين مفهوم متاورس است. ساخت جهاني مجازي با استفاده از تكنولوژي هاي برتر و اينترنت كه هركس آرزوي ساختن آن را دارد. درواقع دنيايي مانند آواتار ديگر چندان هم علمي تخيلي نيست. داستان ها تخيلاتي هستند كه مي توانند تحقق يابند و اين تكنولوژي و اينترنت است كه شرايطي را فراهم آورده تا داستان ها واقعي شوند. انقلابي بزرگ در سبك زندگي در راه است. انقلابي به نام متاورس.

اصطلاح "metaverse" جديد نبوده اما اخيرا شاهد افزايش محبوبيت اين اصطلاح و حدس و گمان در مورد معاني آن در دنياي واقعي هستيم. به عنوان مثال مدير اجرايي فيس بوك، مارك زاكربرگ اعلام كرده كه اين شركت فناوري از يك شركت رسانه هاي اجتماعي به يك "متاورس" تبديل خواهد شدو وارد دنياي متاورس مي شود. جايي كه در آن اينترنت تجسم واقعي تري پيدا كرده و دنياي واقعي و مجازي را بيش از هر زمان ديگر در هم مي آميزد.

زاكربرگ در گفتگو با CNET، ديدگاه خود را در مورد فيس بوك به اشتراك گذاشت: "ما مي خواهيم تا آنجا كه ممكن است افراد بيشتري بتوانند واقعيت مجازي را تجربه كنند و بتوانند به متاورس آمده و تجربيات اجتماعي را در اين زمينه داشته باشند." فيسبوك بزرگترين شبكه اجتماعي دنيا با بيش از 2.2 ميليارد كاربر، قصد دارد اسم شركت مادر را به META تغيير بدهد.

اين اقدام و اعلام رسمي ورود فيسبوك به دياي متاورس است و اين شركت چندين پروژه تحقيقاتي با بودجه 150 ميليون دلاري در خصوص متاورس در حال انجام دارد. البته شبكه اجتماعي فيسبوك به همان نام قبلي خواهد ماند و نام شبكه مادر به متا (META) تغيير مي كند.

متاورس و جهان ديجيتال خواهد آمد حتي اگر شما هم مانند بسياري از مردم نسبت به آينده اي كه حاميان آن پيشنهاد مي دهند نگراني و انتقادهايي داشته باشيد.

متاورس چيست؟

آشنايي با متاورس

نقش اينترنت در دنياي امروز انكار ناپذير است.تقريبا همه آدمها كم و بيش با زندگي اينترنتي درگير هستند و هرشخص براي خود هويت مجازي دارد. مانند اكانت اينستاگرام كه هويت مجازي افراد بوده و معرف آن ها در دنياي مجازي است يا فروشگاه اينترنتي كه يكي از اجزاي هويت مجازي افراد و شركت ها را تشكيل مي دهد.

ارتباطات افراد با دوستان و همكارانشان در دنياي امروز نيز به صورت مجازي شده است،در قالب گروه هاي اجتماعي كه در آن عضو هستند يا حتي بازي هايي كه براي سرگرمي افراد در دنياي كامپيوتري ايجاد شده اند نيز بخشي از هويت مجازي افراد را تشكيل داده اند.

برخي از افراد نيز دارايي هاي اينترنتي بر بستر اينترنت دارند كه به آن ها ارزهاي ديجيتال گفته مي شود يا بازي هايي كه براي برخي از آيتم هاي آن ها پول پرداخت شده است. مثلا شخصي ماشيني را براي بازي اينترنتي خريداري كرده است. اما مشكل اينجاست كه نمي تواند اين ماشين را براي بازي ديگري استفاده كند يا در بستر ديگري از فضاي اينترنت آن را به كار ببرد. اينجاست كه پاي متاورس به ميان مي آيد. دنياي مجازي بر بستر اينترنت كه تمام دارايي هاي ديجيتال شخص در اين دنيا به يكديگر مرتبط شوند. يك زندگي كاملا مجازي با ميليون ها كاربر كه در آن افراد با تمام هويت و متعلقات ديجيتالي خود با يكديگر در ارتباط باشند و در كنار هم يك زندگي مجازي داشته باشند.

از نظر لغوي متاورس تركيبي از كلمات meta و universe است. متا به معناي فراتر از... و يونيورس به معناي جهان. تركيب اين دوكلمه معناي متاورس را تشكيل مي دهد كه به معناي فراتر از دنياست. جهاني ديجيتال متشكل از واقعيت مجازي، اينترنت و واقعيت افزوده است.

اين اصطلاح در رمان علمي تخيلي نيل استفنسون در سال 1992 به نام سقوط برف براي اولين بار مطرح شد. جايي كه انسان ها به عنوان آواتار با يكديگر و از طريق عوامل نرم افزاري در فضاي مجازي سه بعدي كه از استعاره دنياي واقعي استفاده مي كند، تعامل دارند.

چشم انداز metaverse اين است كه يك جهان مجازي اجتماعي، سه بعدي و متشكل از بسياري از فضاهاي مجازي سه بعدي به هم پيوسته را تشكيل دهد. چيزي كه ما در حال حاضر با بازي هايي مانند Fortnite و Roblox تجربه مي كنيم. از نظر بسياري از افراد و كارشناسان، بازي‌هاي ويدئويي مانند روبلاكس و فورتنايت پيشگامان شكل گيري متاورس هستند.

قرار است متاورس جانشيني براي اينترنت امروزي باشد، نسل بعدي اينترنت. درواقع متاورس ارتباط بين جهان فيزيكي و جهان مجازي را آنگونه كه افراد دوست دارند فراهم خواهد كرد، طوري كه بتوانند در دنيايي كه مورد دلخواهشان است گشت و گذار كنند. به عبارت ديگر، جهاني ديجيتال با ويژگي هاي منحصر به فرد است كه در آن هرچه بخواهيد وجود دارد و شما عناصر دنياي فيزيكي واقعي را با عناصر جهان مجازي تركيب خواهيد كرد.

مزاياي متاورس

آشنايي با مزاياي متاورس

از بين بردن و كاهش محدوديت هاي اينترنت فعلي: از آنجا كه متاورس قرار است به عنوان جايگزين اينترنت عمل كرده و تمام محتواي آن را به كاربرانش در سراسر دنيا عرضه كند، بدون آنكه محدوديت هاي كنوني اينترنت را داشته باشد، در نتيجه متاورس به كاربران خود امكان توزيع محتواي دلخواهشان را به صورت آزادانه و در سراسر پلتفرم مي دهد. يعني شما مي توانيد محتواي دلخواهي را كه در يك پلتفرم مبتني بر متاورس ايجاد كرده ايد را به پلتفرمي ديگر ببريد.

تداوم و قابليت تعامل‌ پذيري: از ديگر مزاياي آن، در دسترس بودن هر تغييري است كه در آن اتفاق مي افتد. به اين معنا كه اگر يك كاربر متاورس تغييري در آن ايجاد كند، از آنجا كه تغيير ايجاد شده دائمي است براي همه نيز قابل مشاهده خواهد بود.

تداوم هويت: در دنياي metaverse يك شخص مي تواند در سراسر آن خود واقعي اش باشد. نيازي نيست شما در هر پلتفرمي يك پلتفرم داشته باشيد. مثلا نياي نداريد تا به صورت جداگانه يك اكانت فيسبوك، يك اكانت رديت، يك پروفايل توييتر و ... داشته باشيد. شما يك آواتار داريد و با آن در همه جا حضور خواهيد داشت.

 آيا زمان متاورس فرا رسيده است؟

ظهور متاورس

شركت هاي بزرگ فناوري هاي زيادي براي فريب دادن ما ايجاد كرده اند، از بازي هاي ويدئويي تعاملي و واقعيت مجازي گرفته تا بلندگوهاي صوتي و تلويزيون. در آينده نيز ممكن است ما ابزارهايي را براي فريب ساير حواس خود مانند لامسه و بويايي توسعه دهيم. 

از كلمات زيادي براي اين فناوري ها استفاده مي كنيم. اما هنوز هيچ كلمه رايجي وجود ندارد تا بتواند به مجموعه اي از تركيب واقعيت (دنياي فيزيكي) و بسط هاي ساختگي ما به واقعيت (دنياي مجازي) اشاره كند. شايد متاورس همان كلمه باشد.

بخش هاي اصلي metaverse

بخش هاي مختلف متاورس

عناصر و بخش هاي اصلي را مي توان در موارد زير بيان كرد:

اينترنت: مهم ترين بخش متاورس، اينترنت است اما اينترنت در اين دنيا به صورت غيرمتمركز و شبكه اي از كامپيوترها خواهد بود، بدون آن كه كنترلش در دست سازمان و دولت خاصي باشد.

انواع محتواهاي باز رسانه اي شامل متن، ويدئو، صدا، تصوير، آيتم‌هاي سه بعدي و محتواهاي ديگر

زبان برنامه نويسي: مانند HTML، JavaScript، WebAssembly و غيره كه بتوان محتواهاي رسانه اي را از طريق اين زبان هاي برنامه نويسي پياده سازي كرد.

انواع سخت افزارهاي واقعيت مجازي: مانند عينك هاي واقعيت مجازي هوشمند

دفتر كل توزيع شده: DLT ها يا دفترهاي كل توزيع شده براي شفاف سازي معاملات بين كاربران و ذخيره و نگهداري اطلاعات تراكنش ها

 قراردادهاي هوشمند: با استفاده از قراردادهاي هوشمند تمام مبادلات و تراكنش ها با ارزهاي ديجيتالي مانند بيت كوين، اتريوم، بايننس اسمارت چين و به صورت شفاف و بدون واسطه و كنترل انجام مي شود. معناي واقعي از يك اقتصاد باز.

چه كسي يا كساني از metaverse سود مي برند؟

اگر مدت زماني را براي مطالعه و آشنايي با شركت هاي بزرگ فناوري مانند اپل، فيس بوك، گوگل و مايكروسافت صرف كرده باشيد، ممكن است احساس كنيد پيشرفت در فناوري (مانند ظهور متاورس) اجتناب ناپذير است. در واقع سخت است كه در مورد اين كه چگونه اين فناوري هاي جديد جامعه، سياست و فرهنگ ما را شكل مي دهند و چگونه مي توانيم خود را با آينده اين چنيني تطبيق دهيم، فكر نكنيم.

اين موضوع "جبرگرايي تكنولوژيكي" ناميده مي شود، چيزي كه پيشرفت در فناوري، روابط اجتماعي، روابط قدرت و فرهنگ در جوامع ما را شكل مي دهد و ما فقط مسافران صرفي هستيم كه براي مدتي در آن به سر مي بريم. 

اينترنت ايجاد شد و در اتصال مردم سراسر جهان به يكديگر بسيار موفق بوده و به عنوان يك نوع كتابخانه اسكندريه مدرن براي نگهداري ذخاير گسترده دانش عمل كرده است. با اين حال، خصوصي سازي فضاهاي عمومي را افزايش داده، تبليغات را به گوشه و كنار زندگي ما دعوت كرده است، ما را به تعداد انگشت شماري از شركت هاي غول پيكر و قوي تر از بسياري از كشورها متصل و وابسته كرده است و باعث آسيب هاي زيست محيطي جهان فيزيكي از طريق جهان مجازي شده است.

بنابراين چرا انقدر از فناوري هاي جديد هيجان زده هستيم؟ چرا ما از سرمايه گذاري ميلياردها ميليارد دلاري شركت هاي فناوري، براي منحرف كردن ما از دنياي روزمره (دنيايي كه به ما هوا براي تنفس، غذا براي خوردن و آب براي نوشيدن مي دهد) هيجان زده مي شويم؟ حالا كه ما فقط مسافر هستيم پس سود فناوري مانند metaverse عايد چه كساني مي شود؟

درست است كه تصور دنيايي مانند آواتار هيجان انگيز است اما در واقع براي شركت هاي بزرگي مانند فيس بوك كه مصمم هستند همواره يك قدم جلو باشند و "يك مزيت بعدي" را در برابر رقباي خود داشته باشند، متاورس هيجان انگيزتر است زيرا فرصتي براي بازارهاي جديد، انواع جديد شبكه هاي اجتماعي، لوازم الكترونيكي مصرفي جديد و ثبت اختراعات جديد ايجاد مي كند.

براساس ادعاي شركت هاي فناوري و مدافعان متاورس، اين ايده ممكن است به ما كمك كند تا جوامع خود را به نحو احسن سازماندهي كنيم. آنچه كه به افراد كمك مي كند تا با هم كار كرده و از اين طريق تلاش هاي اضافه و مضاعف را كاهش دهند، استانداردها و برنامه هاي مشتركي است كه دنياي مجازي و واقعيت افزوده در متاورس براي آن ها به ارمغان مي آورد.

به عنوان مثال، در كره جنوبي، "اتحاديه متاورس" در تلاش است تا شركت ها و دولت را متقاعد كند تا با يكديگر براي توسعه يك پلتفرم باز ملي واقعيت مجازي همكاري كنند. آنها در اين ايده به دنبال پيداكردن روش هايي به منظور تركيب شبكه هاي اجتماعي با تلفن هاي هوشمند، اينترنت نسل 5 يا (5G)، واقعيت افزوده و ارزهاي مجازي است تا از اين طريق مشكلات جامعه حل شود، هرچند كه ممكن است هدف آن ها در حالت بدبينانه كسب سود باشد.

به همين دليل عايدي فناوري متاورس نصيب افراد قدرتمند و شركت هاي بزرگ مي شود و ما فقط بايد آن را بپذيريم.

ارتباط بين متاورس و بلاك چين

ارتباط متاورس با بلاك چين

باتوجه به خصوصيات متاورس، اين جهان مجازي غيرمتمركز بوده و قرار است كنترل، شكل ‌دهي و سازماندهي آن توسط كاربران و شهروندان انجام شود نه يك نهاد دولتي يا بين‌المللي. پس افراد در اين دنيا بايد مبادلات و تراكنش هاي خود از پلتفرم و ارزهاي ديجيتال استفاده كنند كه مبتني بر فناوري بلاك چين هستند.

از سوي ديگر NFT يا توكن هاي غيرقابل معاوضه نيز در metaverse نقش كليدي خواهند داشت و از آن ها براي معامله استفاده خواهد شد.

پروژه ها و شركت هاي زيادي در حال حاضر در زمينه متاورس فعال هستند و اكثر آن ها نيز از دنياي ارزهاي ديجيتال نيرو گرفته اند. پروژه هايي مانند MANA,SAND,AXS,ENJ همگي در زمينه ايجاد يك زندگي مجازي و ايجاد شغل مجازي فعاليت دارند و از اولين ها محسوب مي شوند. 

به عنوان مثال ارز ديجيتال سندباكس (SAND) از نمونه ارزهاي مبتني بر بلاك چين است كه قصد دارد تا يك متاورس خارق العاده و بدون كنترل نهاد مركزي ايجاد كند كه در آن همه كاربران آزادانه در راي گيري و تصميم گيري در مورد آينده بازي با هم مشاركت داشته باشند.

آشنايي با Decentraland 

Decentraland يك پلت فرم واقعيت مجازي مبتني بر بلاك چين و منتشر شده در مارس، 2017 است. دسنترالند دنياي مجازي است كه در آن كاربران مي توانند زمين را خريداري كرده، توسعه دهند و بفروشند، يك توكن غير قابل تعويض ERC-721 كه نشان دهنده مالكيت زمين مجازي در دسنترالند است. هر قسمت از زمين منحصر به فرد است و مالكان مي توانند انتخاب كنند كه چه محتوايي را مي خواهند در قسمت زمين خود منتشر كنند، كه مي تواند از يك صحنه ساده و ايستا تا يك بازي تعاملي متغير باشد. كاربران مي توانند زمين و همچنين ساير كالاها و خدمات را در Decentraland با MANA، يك توكن قابل تعويض( ERC-20) خريداري كنند.

دسنترالند يك دنياي مجازي مشترك است، بسيار شبيه به متاورس كه توسط نويسنده نيل استفنسون در رمان علمي-تخيلي  سقوط برف نوشته شده و يا توسط نويسنده ارنست كلاين در Ready Player One توصيف شده است. آنچه كه موجب تمايز دسنترالند مي شود اين است كه پروژه براي سازندگان محتوا، مشاغل و افرادي ساخته شده است كه به دنبال رسانه هنري جديد، و فرصت شغلي يا منبع سرگرمي استند و به كاربران اجازه مي دهد با يكديگر ارتباط برقرار كرده و تعامل داشته باشند، محتوا توليد كنند و بازي كنند. دسنترالند داراي يك اقتصاد مجازي است كه در آن كاربران مي توانند در تعداد بي شماري از تراكنش هاي اقتصادي درون دنيا شركت كنند و همچنين از محتوا و برنامه هايي كه مي سازند كسب درآمد كنند. بر خلاف دنياي مجازي ديگر مانند Second Life، توسط يك سازمان يا شركت متمركز كنترل نمي شود.

رمزارز Decentraland

Decentraland از دو توكن استفاده ميكند،mana و land،كه MANA يك توكن بر بسترERC-20  است كه بايد براي دستيابي به توكن هاي ERC-721 LAND مورد استفاده قرار بگيرد. از توكن هاي MANA همچنين مي توان براي پرداخت انواع آواتارها، پوشيدني ها، نامها و موارد ديگر در بازار Decentraland استفاده كرد. درواقع مانا رمز ارزي است كه براي پرداخت كالاها و خدمات در Decentraland ساخته شده است. مطابق با استاندارد ERC20 براي توكن ها، MANA را مي توان با ارز فيات يا ساير ارزهاي ديجيتال خريد و فروش كرد. MANA را مي توان در كيف پول مانند  Gemini رمزنگاري و نگهداري و ذخيره كرد.

عرضه MANA

مجموع عرضه توكن هاي MANA 2.6 ميليارد MANA ثابت است.

آشنايي با Enjin و توكن ENJ

Enjin كه در سال 2009 تأسيس شد، ريشه در صنعت بازي دارد و اولين محصول اين شركت، يك پلتفرم جامعه بازي به نام Enjin Network است كه كاربران آن در طول يك دهه به 20 ميليون كاربر افزايش يافته است.

Enjin Coin پروژه اي از Enjin است، شركتي كه مجموعه اي از محصولات بازي مبتني بر بلاك چين را ارائه مي دهد. شبكه Enjin يك پلت فرم بازي اجتماعي است كه در آن كاربران مي توانند وب سايت ها و دسته ها را ايجاد كنند، چت كنند و فروشگاه هاي اقلام مجازي را ميزباني كنند.

Enjin Coin يك ارز ديجيتال مبتني بر اتريوم است كه از ERC-1155 استفاده مي كند و به عنوان يك توكن بازي طراحي شده است. آيتم‌هاي بازي در پلتفرم Enjin را مي‌توان در NFT معامله كرد و از طريق فرآيند ضرب سكه ايجاد كرد. علاوه بر اين، تمام موارد را مي توان به سكه هاي Enjin نيز تبديل كرد.

Enjin Coin را مي توان به عنوان يك سكه سفارشي در پلتفرم Enjin از طريق ضرب قرارداد هوشمند در بلاك چين ايجاد كرد كه مي تواند هم آيتم هاي بازي و هم ارز براي خريد آيتم هاي بازي و توكن هاي مجوز باشد. هر سكه سفارشي توسط يك سكه Enjin پشتوانه مي شود. كوين دسك

جمع بندي

متاورس به عنوان جهاني ديجيتال، وعده ايست كه كم و بيش در حال محقق شدن است. دنيايي كه به شما امكان ارتباطات و كاركردهاي متنوع بدون محدوديت هاي اينترنت كنوني را خواهد داد. شما در متاورس هر آنچه كه بخواهيد را در دسترس خواهيد داشت. جهاني آرماني همانند دنياي آواتار.

در دنياي metaverse قرار است سازمان دهي به صورت برنامه هاي غيرمتمركز باشد و در دست نهاد دولتي خاصي نباشد و اين نقطه اشتراك و ارتباط متاورس با بلاك چين است.

در زندگي روزمره، تغيير و حركت به سمت متاورس تدريجي خواهد بود. اولين نقاط ورود ما از طريق برنامه ها و وب سايت هاي آشنا خواهد بود. به عنوان مثال فيس بوك حدود 3 ميليارد كاربر دارد و با تغيير جهت خود به سمت متاورس، مي تواند در آينده و از طريق برنامه هاي خود از نقاط ورود به metaverse كسب درآمد كند.

باتوجه به اينكه قرار است جانشين اينترنت باشد يا راهي را براي بهبود اينترنت به ما ارائه مي دهد يا اوضاع را بدتر خواهد كرد. بياييد خوشبينانه منتظر باشيم. دوره ارز ديجيتال

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.