شاخص ترس و طمع در ارز هاي ديجيتال چيست؟

آگاهانه سرمايه گذاري كنيد.

شاخص ترس و طمع در ارز هاي ديجيتال چيست؟

درست است كه معامله در ارز هاي ديجيتال بر اساس تحليل و استراتژي هاي مختلف است اما تحقيقات نشان داده است كه بخش عمده ي معامله گران، بر اساس احساسات تصميم مي گيرند. براي مثال وقتي بازار صعودي است و قيمت ها به اوج خود مي رسند، حتي افرادي كه سود خوبي هم كرده اند، دچار طمع مي شوند. اين طمع در بسياري از مواقع ضررهاي سنگيني را به معامله گران تحميل مي كند. در آن طرف وقتي بازار ريزش شديدي كرده است، بسياري از افراد هستند كه ترس شديدي دارند و مي ترسند كه سرمايه شان نابود شود. شاخصي با عنوان شاخص ترس و طمع (Fear and Greed) وجود دارد كه بيانگر احساسات عمده ي معامله گران در زمان هاي مشخص مي باشد. اين شاخص حاصل از اعداد و آمارهاي خاصي مي باشد كه در ادامه به بررسي تخصصي آن مي پردازيم.

شاخص ترس و طمع در ارز هاي ديجيتال

شاخص ترس و طمع در ارز هاي ديجيتال

در تمامي زمان ها، داده هايي از معامله گران دريافت و تحليل مي شود و نتيجه اين داده ها با عنوان عددي بين صفر تا صد نمايش داده مي شود. اين عدد هر چه به صفر نزديك تر باشد، نشان دهنده ترس بيشتر معامله گران و هر چه به صد نزديك تر باشد، نشان دهنده طمع معامله گران مي باشد. مي دانيم كه يكي از عوامل مهم در تعيين قيمت ارز هاي ديجيتال، تصميم و رفتار معامله گران ديگر، در رابطه با قيمت يك ارز ديجيتال مي باشد. لذا براي يك معامله گر، احساسات و رفتار معامله گران ديگر بسيار مهم است.

بهترين راه براي بررسي احساسات عمده معامله گران، شاخص ترس و طمع مي باشد. وقتي شاهد طمع شديد در بازار ارز هاي ديجيتال هستيم، اين مي تواند يك ندا براي خروج از بازار باشد چرا كه در بسياري از اوقات وقتي شاخص ترس و طمع، در حالت طمع شديد قرار دارد، شاهد اصلاح قيمت ها هستيم و برعكس وقتي بازار در وضعيت ترس شديد قرار دارد، نشان دهنده يك فرصت براي ورود است. اما چرا نمي شود هميشه بر حسب اين شاخص خريد و فروش كرد؟ در واقع وقتي بازار در وضعيت ترس شديد و يا طمع شديد قرار دارد، ممكن است وضعيت تا روزها و هفته ها نيز ادامه داشته باشد. لذا نمي توانيد اين شاخص را اساس تحليل ها و پوزيشن هاي معاملاتي خود قرار دهيد اما به صورت يك فاكتور تاثيرگذار مي توانيد در هنگام معاملات خود به آن توجه كنيد.

اگر به نمودار قيمت ارز هاي ديجيتال و شاخص ترس و طمع نگاه كنيم، طبيعتا هر جا كه قيمت ها به اوج رسيده است، اين شاخص نيز به عدد صد نزديك تر شده است و هر جا قيمت ها ريزش زيادي داشته است، اين شاخص به صفر نزديك تر شده است.

اين اتفاق نشان دهنده ي اهميت اين شاخص مي باشد و نشان مي دهد كه هر جا قيمت ها رشد زيادي كرده است عده زيادي به منظور طمع نكردن و سيو سود، سرمايه خود را خارج كرده اند و اين خروج سرمايه در همان زمان ها موجب اصلاح قيمتي مي شود. زماني هم كه قيمت ها ريزش زيادي مي كنند، افراد زيادي به منظور فرصت شمردن اين قيمت، وارد معامله مي شوند و افزايش تقاضا، قيمت ها را افزايش مي دهد.


داده هاي شاخص ترس و طمع

داده هاي شاخص ترس و طمع

همان طور كه گفته شد، شاخص ترس و طمع حاصل از چندين داده مي باشد كه در سايت هاي مختلف در طي ساعت هاي مختلف، آن را به روز مي كنند. در واقع شاخص ترس و طمع از 6 منبع معتبر زير اطلاعات را دريافت مي كند: (به طور پيش فرض داده هاي زير را بر اساس ارز ديجيتال بيت كوين بررسي كرده ايم.)

1_ نوسانات

مجموعا اين عامل تاثير 25 درصدي بر شاخص ترس و طمع دارد. در واقع منظور از نوسانات، مقايسه نوسان فعلي با نوسان حداكثري مي باشد. در اين منبع، نوسان روزانه ارز ديجيتال بيت كوين با ميانگين نوسانات 30 تا 90 روز گذشته، مقايسه مي شود. نوسان شديد نزولي و يا صعودي يك ارز ديجيتال مي تواند نشان دهنده ترس و يا طمع در بازار باشد.

2_ حجم و قدرت معاملات

حجم و قدرت بازار نيز، تاثير 25 درصدي بر شاخص ترس و طمع دارد. در واقع در اين منبع، حجم و قدرت فعلي بازار با ميانگين حجم بازار در 30 تا 90 روز گذشته مقايسه مي شود. زماني كه حجم هاي خريد سنگين در زمان صعودي بازار مشاهده شود، نشان دهنده ي طمع بازار است و برعكس.

3_ رسانه ها و شبكه هاي اجتماعي

اين عامل تاثير 15 درصدي دارد. رسانه و شبكه هاي اجتماعي نيز تاثير زيادي بر كليت بازار و شاخص ترس و طمع دارند. تاثير رسانه ها در واقع تاثير غيرمستقيم مي باشد. ميزان استفاده از كلمه ي يك ارز ديجيتال در رسانه و شبكه هاي اجتماعي و همچنين ميزان بازخورد نسبت به پست هاي يك ارز ديجيتال در طي زماني مشخص، نشان دهنده محبوبيت يك ارز ديجيتال مي باشد. اين محبوبيت مي تواند موجب تغيير در روند عرضه يا تقاضاي يك ارز ديجيتال شود.

4_ نظرسنجي

تاثير 10 درصدي نيز متعلق به نظرسنجي مستقيم از اهالي بازار مي باشد. در واقع هر از چند گاهي از معامله گران برتر نظرسنجي مي شود تا تصويري كلي از آينده بازار از نظر معامله گران، مشخص شود. نتايج اين نظر سنجي، بر شاخص ترس و طمع اثر مستقيم مي گذارد.

5_ تسلط/داميننس

تاثير 10 درصدي. تسلط يا داميننس در واقع مقدار سهم يك ارز ديجيتال از كل بازار مي باشد. در حال حاضر بيشترين داميننس براي ارز ديجيتال بيت كوين با تقريبا 48 درصد سهم از كل ارزش بازار مي باشد. تغييرات داميننس براي هر ارز ديجيتال موجب تغييرات قيمت مي شود لذا اين فاكتور نيز، از فاكتور هاي تاثير گذار در شاخص ترس و طمع مي باشد.

6_ روندها/ترند

تاثير 10 درصدي. اينكه بفهميم بيشتر معامله گران به دنبال كدام ارز هاي ديجيتال هستند و قصد وارد شدن به چه پوزيشن هايي دارند، از سرچ هاي آن ها نيز مشخص است. در واقع بررسي سرچ موتورهاي جستجوگر گوگل و همچنين كلمات ترند، مي تواند كليت احساسات حاكم بر بازار را نشان دهد.


معايب و مزاياي شاخص ترس و طمع

معايب

مزايا:

  • يكي از اصلي ترين استفاده هاي شاخص ترس و طمع در تحليل ها مي باشد. از اين شاخص مي توان براي تاييد و يا نقض تحليل تكنيكال و همچنين براي تعيين زمان مناسب براي سرمايه گذاري بلند مدت، بر اساس تحليل هاي فاندامنتال، استفاده كرد.
  • عدد شاخص ترس و طمع خود يك ندا براي ورود و يا خروج از بازار مي باشد.
  • اين شاخص مي تواند در مواقع خاص موجب شود تا جلوي وسوسه شما گرفته شود. در واقع يكي از نكات كليدي در بازار ارز هاي ديجيتال خروج و يا ورود در جهت مخالف احساسات اهالي بازار مي باشد كه شاخص ترس و طمع در اين حوزه به شما كمك شاياني مي كند.

معايب:

  • نمي توان از شاخص ترس و طمع به عنوان يك شاخص قطعي براي خريد يا فروش استفاده كرد. هر چند در برخي اوقات طمع شديد در بازار مي تواند كسب سود از اصلاحي موقتي را براي شما به ارمغان بياورد، اما در بسياري از موارد نيز، طمع شديد، نشان از بازاري گاوي و رو به بالا دارد و برعكس اين شرايط در مواقعي كه بازار در ترس شديد قرار دارد نيز ممكن است ايجاد شود.
  • شاخص ها و نداهايي كه نشان مي دهد بازار قرار است ريزش كند و يا رو به بالا حركت كند، از عوامل اصلي اقتصاد بر مي آيد نه شاخص ترس و طمع. در واقع چيزي كه ريزش و يا سود اصلي را نشان مي دهد، شاخص ترس و طمع نيست.
  • با توجه به اينكه تحليل گران معتقد اند كه هولدرها و نگه دارندگان ارز هاي ديجيتال هميشه در طولاني مدت برنده هستند، با اين حال شاخص ترس و طمع دائما افراد را ترقيب مي كند تا خريد و فروش(تريد) انجام دهند.

جمع بندي: شاخص ترس و طمع يك انديكاتور مي باشد كه احساسات، عمده ي معامله گران بازار را در طي مدت زماني مشخص نشان مي دهد. عدد اين شاخص مي تواند بين صفر تا صد باشد. هر چه اين عدد به صفر نزديك تر باشد، يعني بازار ريزش قيمت داشته و معامله گران ترس زيادي دارند كه مبادا سرمايه شان از بين برود و هر چه اين عدد به صد نزديك تر باشد، نشان مي دهد كه قيمت ها به شدت بالا رفته است و معامله گران دچار طمع شده اند.

شاخص ترس و طمع از 6 منبع معتبر، تاثير مي پذيرد: نوسانات، حجم معاملات، شبكه هاي اجتماعي، نظرسنجي، تسلط، روند ها. 

منبع سايت استاد علي رضا محرابي

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد